Verkstedene slurver

SKIEN (Dagbladet): Over halvparten av bileierne som har fått reparert bilen etter kaskoskade, må tilbake til verkstedet for å rette opp slurvefeil. NAFs årlige undersøkelse viser at verkstedene slurver mest med tilpassing av deler og lakkering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Resultatet er litt nedslående. Vi har holdt på med denne undersøkelsen i 15 år, men fortsatt slurves det mye. Hadde verkstedene spandert bare et kvarter på sluttsjekk, ville det meste vært unngått, sier Svein Moe som er teknisk leder for alle NAFs testestasjoner.

Mange feil

Testen foregår ved at samtlige NAF-medlemmer som har bilen forsikret hos Gjensidige, får tilbud om sjekk etter at bilene har vært kaskoreparert. I fjor ble 2428 biler kontrollert, 1287 bileiere ble anbefalt å reklamere på arbeidet.

NAF deler inn testresultatet i tre grupper, 3 prosent av tilfellene var direkte dårlige, mens 25 prosent var av middels kvalitet. De resterende 72 prosentene hadde i utgangspunktet fått arbeidet brukbart utført, men enkelte detaljer holdt ikke mål.

Ettersjekken blir gjennomført teknisk. Den desidert største feilen opprettingsverkstedene gjør, er dårlig tilpassing av deler og ikke tilfredsstillende oppretting. Det kan for eksempel være at støtfangeren går lenger ut på den ene siden, at forskjermen ikke slutter jevnt med panser og fordør. Denne feilen representerer 45 prosent av slurvefeilene.

35 prosent av ankepunktene til NAFs teststasjoner er at selve lakkeringen ikke er god nok.

Under kontrollen sjekker NAF også om skadestedet er skikkelig anti-rustbehandlet. 15-20 prosent av feilene ligger i denne gruppen.

Lærer ikke

- I løpet av de årene vi har kontrollert har verkstedene blitt bedre. Norges Bilbransjeforbund har hele tidan lyttet til oss, men det kan synes litt vanskeligere å få gehør hos de enkelte verksteder, sier teknisk leder Svein Moe. Hadde verkstedene spandert bare et kvarter på sluttsjekk, ville det meste vært unngått.