Vero Moda og Benetton er de største miljøsynderne

Framtiden i våre hender (FIVH) har testet de norske kleskjedenes miljøengasjement. Bare KappAhl består testen. Benetton og Vero Moda er de største miljøsynderne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Framstillingen av bomull er svært skadelig for miljøet. Og nordmenn er blant de syndigste bomullsforbrukerne. Vi bruker 12 kilo bomull hver i året, fire ganger så mye som en gjennomsnittlig verdensborger, ifølge Framtiden i våre henders forskningsinstitutt.

Årsaken til bomullas dårlige miljøstatus er at produksjonen krever store mengder sprøytemidler, kunstgjødsel, areal, vann og energi. Bearbeidingen av fibrene krever et høyt forbruk av energi og kjemikalier.

Ifølge FIVHs beregninger, krever det årlige norske bomullsforbruket:

  • like mye energi som Trondheims befolkning bruker i boligene sine på ett år.
  • like store CO{-2}-utslipp som 190000 personbiler i året.
  • like mye vann som det årlige vannforbruket i samtlige husholdninger i Tyskland.

Hamp og lin

FIVH har testet de norske kleskjedenes miljøengasjement. Og dommen er knusende. Økologiske klær er ikke å få i noen av de ti kjedene som står for nesten all klesomsetning i Norge.

- De norske forhandlerne skylder på at kundene må etterspørre varer før de vil prioritere dette, sier forfatter av rapporten, Dag Nagoda.

Han mener norske forbrukere kan tvinge klesgigantene til å endre seg, ved å etterspørre miljømerkede klær. I tillegg foreslår han å kjøpe mindre nye klær, og bruke dem lenger.

- Nordmenn kaster omtrent ti kilo klær i året. Må de absolutt kjøpe nytt, er polyester, fleece, hamp og lin mer miljøvennlig enn bomull, sier han.

Ikke lønnsomt

Den eneste norske kleskjeden som består testen, er KappAhl.

Markedssjef for KappAhl i Norge, Ragnhild Løchen, sier kjeden ikke tjener på sin miljøbevissthet.

- På kort sikt lønner det seg ikke, men vil øke markedsføringen av miljømerkede varer etter hvert som publikums miljøbevissthet øker, sier Løchen.

Benetton og Vero Moda kommer dårligst ut i undersøkelsen. De er alene om å ikke ha skrevne etiske retningslinjer for innkjøp av klær, og satser ikke på miljømerkede varer.

Benetton ville i går ikke uttale seg. Vero Modas ansvarlige i Norge, Øyvind Hauge, var heller ikke interessert i å uttale seg. Dressmann nektet å delta i FIVHs undersøkelse.

Hennes & Mauritz og Coop er like bak KappAhl. Cubus, Lindex, Levis, Gresvig, J & C og Bik Bok er midt på treet.

BEST: Avdelingsansvarlig i KappAhl, Anne-Kari Kristensen, selger miljømerkede klær, drikker bare økologisk kaffe på jobben, og får ikke bruke engangsbestikk i kantina. Kleskjeden ønsker å bli miljøsertifisert.Foto: Bjørn Langsem
VERST: Verp Moda kommer sammen med Benetton dårligst ut i en undersøkelse om kleskjedenes miljøbevissthet. - Jeg skjønner godt at vi ikke har miljømerkede produkter, for kundene spør ikke etter hvordan klærnme er produsert, sier butikksjef i Vero Moda, Guri Karlsen.Foto: BJØRN LANGSEM