- Verste jeg har sett

Kroppsdeler hang fast i forvridd metall, og hjelpearbeidere var tydelig merket av det gruoppvekkende synet som møtte dem etter den verste togulykken i India på 20 år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er vant til å se døde mennesker hver eneste dag, men dette er det verste jeg noen gang har sett, sa dr. C.P. Sing til indisk fjernsyn i går kveld.

Myndighetene hadde ved midnatt ingen oversikt over hvor mange som er omkommet eller skadd i ulykken.

Pålitelige anslag hevder imidlertid at mer enn 500 ble drept og rundt 1000 skadd. Mer enn 100 av de skadde skal ha pådratt seg livstruende skader.

Kommunikasjonsfeil?

Ifølge internasjonale nyhetsbyrå skyldes ulykken trolig at begge togene fikk signal om at det var klar bane på det sporet de kjørte. Selv om det er dobbeltspor på strekningen som betjenes av Assam-Adwah-ekspressen og posttoget Bramaputra Mail, ble begge togene dirigert inn på kollisjonskurs.

Det var til sammen 2500 passasjerer i de to togene.

Storparten av passasjerene om bord på posttoget var grensevakter og politifolk, noe som tidlig ga næring til spekulasjoner om at en geriljaorganisasjon sto bak ulykken.

Flere geriljaorganisasjoner er aktive i den nordøstlige delen av India. Den største av dem, Den forente frigjøringsfront for Assam, kjemper for uavhengighet fra India, og indiske tog har også tidligere blitt angrepet av militante soldater fra Bodo-geriljaen som vil ha utvidet selvstyre i Assam.

Skjer ofte

Togulykker er relativt vanlige i India, rundt 400 hvert år, og selv om få er så alvorlige som denne, fører de overfylte togene ofte til mange dødsofre når ulykken er ute.

Tjenestemenn ved jernbanen innrømmer at rundt 60 prosent av alle ulykkene skyldes menneskelig feil.

Siden 1988 er mer enn 800 mennesker blitt drept i fem ulykker.

Den alvorligste ulykken hittil fant sted i delstaten Bihar i januar 1981. Da ble mer enn 800 mennesker drept da en syklon blåste toget i elva.

President K.R. Narayanan sa i går at ulykken understreker «et skrikende behov for å øke sikkerheten i jernbanetrafikken».

<B>UTBRENTE:</B> Smadrede vogner var det eneste som møtte redningsmannskapene da de kom fra til ulykkesstedet for den alvorligste togulykken i India på 20 år.