STYRTET: Fredag styrtet et helikopter av typen Airbus Helicopters H225, fra «helikopterfamilien» kjent som Super Puma, ved Turøy i Hordaland. 13 personer var om bord og er bekreftet omkommet. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
STYRTET: Fredag styrtet et helikopter av typen Airbus Helicopters H225, fra «helikopterfamilien» kjent som Super Puma, ved Turøy i Hordaland. 13 personer var om bord og er bekreftet omkommet. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

- Verste ulykke med denne helikoptertypen noen gang, sier Airbus-topp

Helt uvisst når H225-helikoptre igjen kan brukes i Nordsjøen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Airbus Helicopters UKs kommunikasjonssjef Alvaro Beteta Meredith slår fast at fredagens dødsulykke ved Turøy i Hordaland er den verste noen gang med helikoptertypen H225, også kjent som EC225. Alle de 13 ombord mistet livet.

- For 225-helikoptre i sivil luftfart er det helt klart den verste, for inntil nå har vi ikke hatt dødsulykker, sier Meredith på telefonen til Dagbladet.

- Utrolig alvorlig H225 er en del av det Meredith omtaler som «Super Puma»-familien. For helikopterprodusenten Airbus er dette et hardt slag.

- Dette er et av våre viktigste produkter. Det er utrolig alvorlig, sier Meredith.

Dette er noe av bakgrunnen for at Airbus Helicopters toppsjef Guillaume Faury er ventet å ankomme Bergen i løpet av kvelden.

Ifølge kommunikasjonssjefen er ulykken ved Turøy unik på flere måter. En av dem er at hovedrotoren aldri tidligere har falt av et H225-helikopter.

Dødsulykker Andre modeller i Super Puma-«familien» har derimot hatt dødsulykker.

Både i 2009 og 2013 var det dødsulykker med en annen modell i Super Puma-familien, AS332 L2. I 2009 omkom 16 personer i en krasj utenfor Skottland. I 2013 ble fire personer drept i et forsøk på nødlanding ved Shetland.

Også med 225-helikoptre har det vært flere alvorlige hendelser. I 2012 ble det ved to anledninger ble funnet tretthetsbrudd i girboksen. Etter det fikk alle 225-helikoptrene ifølge Meredith skiftet ut den delen som ble rammet av tretthetsbrudd.

4,3 millioner flytimer Overfor Dagbladet peker kommunikasjonssjefen på den store mengden flytimer helikoptrene i Super Puma-familien har bak seg.

Ifølge Airbus' hjemmeside har Super Puma-helikoptrene til sammen bak seg over 4,3 millioner flytimer. Sett opp mot dette tallet, er ulykkesfrekvensen ifølge Meredith ikke så høy:

- Det kan virke som det har vært et høyt antall ulykker, men det er ikke tilfelle, sier han til Dagbladet.

Suspendert Luftfartstilsynene i både Norge og Storbritannia har satt forbud for ytterligere flygninger med helikoptre av samme type som ulykkeshelikopteret på ubestemt tid - noe Airbus stiller seg bak.

Heller ikke Alvaro Beteta Meredith kan gi noe anslag på hvor lenge suspensjonen av flygningene vil vare:
- Det avhenger helt av de første funnene i granskningen.

Han forteller at helikopteret fortsatt er i bruk i andre deler av verden.
- Men vi støtter alle operatører som velger å suspendere det, sier Alvaro Beteta Meredith til Dagbladet.