GIFTRENS: British Aerospace vil giftgasser i kabin og cockpit og smittsomme, luftbårne sykdommer til livs. Her er rensesystemet, slik det er klargjort for fly av typen Boeing 757. Foto: BAE SYSTEMS
GIFTRENS: British Aerospace vil giftgasser i kabin og cockpit og smittsomme, luftbårne sykdommer til livs. Her er rensesystemet, slik det er klargjort for fly av typen Boeing 757. Foto: BAE SYSTEMSVis mer

Verstingfly blir utstyrt med giftrensemaskin

Passasjerflyene BAe 146 og Boeing 757 topper statistikken over giftgass i kabin og cockpit.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet.no): Dagbladet.no har de siste åra satt søkelys på giftgasser i kabin og cockpit som kan være til fare for helse og flysikkerhet. Særlig i løpet av det siste året har problematikken blitt gjenstand for store overskrifter også i internasjonale medier.

Nå trommer den britiske fly- og forsvarsgiganten British Aerospace sammen til pressekonferanse i London. Sammen med selskapet Quest International UK lanserer BAE Systems «AirManager» - som de hevder vil «sette en ny standard for eksepsjonelt ren luft om bord i fly».

Systemet er i første omgang tirettelagt for flytypene BAe 146 og Boeing 757, flytypene som har hatt flest hendelser med giftgasser om bord. Disse passasjerflyene blir brukt av en rekke store flyselskap og er i daglig bruk i europeisk flytrafikk.

- 99,999 prosent effektiv
Den teknologiske nyvinningen, som plasseres i cockpit og i kabin, hevdes å bryte ned og ødelegge luftbårne virus, bakterier, lukter, giftstoffer og kjemikalier. Giftrensemaskinen skal være 99,999 prosent effektiv.

I tillegg til å installere «AirManager» i sine BAe 146- og Avro RJ-fly, har BAE Systems inngått avtale med Quest International UK om å få tilby og selge giftrensemaskinen til øvrig flyindustri. BAE Systems har allerede nødvendige sertifikater på plass for å installere «AirManager» i Boeing 757-maskiner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I en tid med stigende bekymring for infeksjonssmitte i fly og i lys av den pågående debatten om luftkvalitet om bord, sørger vi for tilgjengelig teknologi slik at flyselskapene kan møte disse utfordringene, sier BAE Systems-direktør Sean McGovern i en pressemelding som Dagbladet.no har fått fra selskapet.

AirManager-systemet, som nå er tilrettelagt for flyindustrien, er allerede i bruk ved i rekke sykehus, fødestuer, veterinærklinikker og karantenesentre. Siden seint på 90-tallet er rundt 5000 enheter tatt i bruk.

Billig sikkerhet

Quest International UK kom til British Aerospace i 2004 med det mål for øyet å undersøke om giftrensesystemet kunne tilpasses slik at det vil fungere effektivt i kommersielle flymaskiner.

Testresultatene hevdes å være udelt positive. Så langt er systemet installert i åtte BAe 146- og Avro RJ-maskiner fra fem ulike europeiske flyselskap. BAE Systems har allerede bestilt 25 nye «AirManager»-systemer fra Quest International UK.

Kostnadene ved å utstyre flyene med det nye giftrenseanlegget vil ikke bli høyere enn kostnadene for konvensjonelle luftfiltre som allerede er i bruk, hevder selskapet. Forskjellen er at filtrene har vist seg å være lite effektive i bekjempelse av giftgasser om bord.

Dagbladet.no har beskrevet hvilket mareritt giftgassproblematikken har vært for British Aerospace som lager problemflyet BAe 146. Avisa har avslørt at flyprodusenten har måttet betale dyrt for hemmelig avtale om taushet fra misfornøyde flyselskap.

Giftige oljeprodukter
Årsaken til at giftige gasser og eksos fra flymotorene havner i kabin og cockpit er at alle moderne jetfly faktisk henter pusteluft fra motorene.

Slik har det vært siden 50-tallet, da de første komersielle jetpassasjerflyene kom i drift.

Lufta som brukes i flyenes aircondition er såkalt overskuddsluft (bleed air) fra jetmotoren. Denne luften egner seg godt fordi den allerede er oppvarmet. Samtidig viser det seg at systemet gjør motorene svært drivstoffvennlige - noe som har ført til at alle flyprodusenter benytter seg av metoden.

Men systemet forutsetter at lufta som trekkes inn er helt ren. Og det er her problemene oppstår.

Oljen som smører jetmotorene er svært giftig, og inneholder blant annet organofossfatgruppen TCP som forstyrrer og kan skade sentralnervesystemet hos mennesker.

De to flytypene som har hatt flest tilfeller av giftgasser om bord er BAe 146 og Boeing 757.

RENSEMASKIN: Denne giftrensemaskinen skal installeres i fly av typen BAe 146 og Avro RJ. Foto: BAE SYSTEMS
RENSEMASKIN: Denne giftrensemaskinen skal installeres i fly av typen BAe 146 og Avro RJ. Foto: BAE SYSTEMS Vis mer