Vestfoldbanen trolig stengt over helga

Formidabelt opprydningsarbeid gjenstår. Og fremdeles vet ingen hvorfor supertoget sporet av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hvorfor NSBs nye supertog i går sporet av og ble totalvrak sør for Holmestrand, er fremdeles en gåte; etterforskningen er fremdeles på et tidlig stadium, og det vil trolig ta tid før havarikommisjonen og politiet kommer fram til en konklusjon.

- Vi har ikke fått avhørt alle i togpersonalet ennå, opplyser Hildegunn Mikkelsen, jourhavende jurist ved Vestfold politidistrikt, til Dagbladet.

- Etter forholdene bra Fem menn i alderen 25-37 år var om bord under testen av et Flirt-togsett da det traff fjellveggen i går. Utrolig nok slapp alle fra det uten kritiske skader.

- Ledelsen har snakket med dem, og de har det etter forholdene bra, sier Erik Lødding, pressevakt i NSB, til Dagbladet.

Alle forventes å være utskrevet fra sykehuset i løpet av kort tid.

Imens må togpassasjerer på den tungt trafikkerte Vestfoldbanen belage seg på unntakstilstand noen dager framover; sporet på ulykkesstedet vil ikke være reparert og klargjort på flere dager ennå.

- Vi regner med at trafikken tidligst kommer i gang igjen over helga, sier Lødding.

Omstendelig Statens havarikommisjon for transport ferdigstilte sitt arbeid på åstedet i dag. Men det er et omstendelig opprydningsarbeid som må gjennomføres før toglinja igjen er klar; først må NSB Drift heise bort de ødelagte togvognene; deretter er det Jernbaneverkets tur til å reparere skinnegangen og det elektriske systemet før strekningen blir friskmeldt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Imens skal havarikommisjonen gå gjennom materialet de har samlet inn, på jakt etter ulykkesårsaken.

- I tillegg skal vi bl.a. lese av dataene i togets ferdsskrivere, forklarer havariinspektør Hans Bjørnseth overfor Dagbladet.

Avhengig av hvor skadde ferdsskriverne er, kan de inneholde vitale data - f.eks. videofilene fra overvåkingskameraene om bord.

- Vi skal også avhøre togpersonalet, sier Bjørnseth.

Sein varsling Imens må Jernbaneverket tåle kritikk for å ha vært trege med å varsle ulykken; det tok nærmere et kvarter fra de fikk meldingen, til nødetatene ble anropt.

- Vi må gjennomgå rutinene våre, bl.a. kommunikasjonslinjene, sier Karstein Søreide, assisterende banedirektør i Jernbaneverket, til Dagbladet.

Imens opplyser Vestfold politidistrikt at de gransker den lange varslingstida. Blant annet sjekker de lydloggen, som kan ha tidsavvik, samt hvorvidt varslingsgangen kan ha hatt noe å si.

Slik ordningen er i dag, er det Søndre Buskerud politidistrikt, ikke Vestfold, som har ansvaret for å ta imot nødmeldinger på strekningen. Og siden førstnevnte distrikt har det nye nødvarslingssystemet og sistnevnte har det gamle, vil politiet se nærmere på om dette kan ha hatt noe å si, uttaler de i en pressemelding.

SØRGELIG SKUE: Togsettet til 80 millioner kroner skulle egentlig inn i trafikk om to uker. Isteden blir det trolig skrotet. Foto: LASSE LJUNG / NYHETSFOTO
SØRGELIG SKUE: Togsettet til 80 millioner kroner skulle egentlig inn i trafikk om to uker. Isteden blir det trolig skrotet. Foto: LASSE LJUNG / NYHETSFOTO Vis mer