UTBRENT: Vogntoget som i går tok fyr inne i Oslofjordtunnelen, står helt utbrent tilbake. Foto: JONNY OLSEN
UTBRENT: Vogntoget som i går tok fyr inne i Oslofjordtunnelen, står helt utbrent tilbake. Foto: JONNY OLSENVis mer

Vet du hva du skal gjøre om du havnet i en tunnelbrann?

Over halvparten av oss aner ikke hva man skal gjøre hvis det begynner å brenne i en tunnel - og sikkerheten i norske tunneler er altfor dårlig, mener NAF.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det er mange tunneler som ikke er gode nok. Jeg mener tunneler bør bli standardiserte slik at bilisten kjenner til hvor alt er, og ikke slik det er i dag der alle er forskjellige, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF til Dagbladet.

- Må bli enklere å forstå - Man må finne ut om det er egne rømningsveier, merking på korteste vei ut, om hvor brannslukningsapperatet og nødtelefonen er. Vi er opptatt av at dette skal være enkelt å forstå, og det beste er om man får en standardløsning i alle, mener han.

Engebretsen forteller at NAF nå undersøker et EU-direktiv om tunnelsikkerhet, der Norge har fått flere unntak.

- Vi har ikke fått klarhet i hvilke unntak dette er ennå, men det er noe vi jobber med. Dersom det går utover bilistenes sikkerhet, er det noe vi må fokusere på, sier Engebretsen.

Vet ikke hva man skal gjøre En undersøkelse gjort av TNS Gallup for If Skadeforsikring i 2009 viser at over halvparten av alle nordmenn ikke vet hva man skal gjøre dersom det begynner å brenne i en tunnel.

Det viktigste er å komme seg raskt ut. Dersom du er i en tunnel der trafikken går i begge retninger, bør du snu og kjøre tilbake dersom det er mulig. Samtidig må du huske å varsle møtende trafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du anser det som for farlig å snu og kjøre ut, bør du forlate bilen og helst krype langs veien til en utgang.

- Det lønner seg umiddelbart å slå på radiokanalen som står i tunnelinngangen, som oftest NRK P1. De har som regel oversikt. Noe annet man bør gjøre er å bruke nødtelefoner eller åpne slukkeskap. Da får redningsmannskapene vite hvor du befinner deg, sier fagsjef Leif Høyland ved If Sikkerhetssenter til Dagbladet.

Hvis du blir fanget av den livsfarlige røyken, må du holde deg så langt ned mot veien som mulig. Der er det størst sjanse for å finne frisk luft.

Livredde tunnelbrann I undersøkelsen fra 2009 framkommer det også at en av fem nordmenn ikke liker seg i tunneler. Undersøkelsen viser at nesten to prosent er sykelig redd for tunneler, mens nesten tre prosent helst velger en omvei i stedet for å kjøre gjennom en tunnel.

Årsaken er trolig at man fort kan føle seg innesperret.

- Om det begynner å brenne, blir mange desorientert av det tette røykteppet og risikerer å kjøre rett inn i ulykka. Dersom du blir fastklemt som følge av en kollisjon, er du nærmest sjanseløs, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

- Det er ofte flaks som skal til for at det ikke går menneskeliv i tunnelbrann.

Han mener det bør være flere toløpstunneler, slik at det blir mindre sjanse for frontkollisjoner. I tillegg kan man da bruke et av løpene til evakuering dersom den første er fylt med røyk.

- Svaret er som regel at man ikke har penger til å gjøre det, men da bør man finne en måte å finne penger. Det er flere tunneler i Norge i dag som slett ikke er gode nok, mener han.

Dagbladet var i 2009 med på en konstruert bilbrann i testtunnelen til If Sikkerhetssenter i Hobøl i Østfold. Det tok bare få minutter fra bilen ble antent før hele tunnelen var fylt med giftig røyk. Man kunne se et klart skille i luften, der det var bekmørkt lengre oppe, mens det ble klarere dersom man bøyde seg eller la seg ned.

Etter brannen i Oslofjordstunnelen var det store skader:

- Vi vurderte skadene på det elektriske anlegget i natt. Der er skader over en strekning på 500 meter. Bare det tar minst to uker å reparere, forteller Statens Vegvesens distriktssjef for Akershus, Nils-Erik Bogsrud, til Østlandets blad.