DRIVER RUNDT:    Den russiske oljetankeren NS «Concord» har drevet rundt i Østersjøen siden onsdag i forrige uke. Foto: Expressen
DRIVER RUNDT: Den russiske oljetankeren NS «Concord» har drevet rundt i Østersjøen siden onsdag i forrige uke. Foto: ExpressenVis mer

- Vi bare driver rundt og venter på instrukser fra selskapet vårt

Slik svarer NS «Concord» på hvorfor de driver i Østersjøen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siden de første nyhetene om mulige ubåtobservasjoner i den svenske skjærgården forrige uke, har det svirret rykter rund den russiskeide oljetankeren  NS «Concord».

Oljetankeren har ligget og drevet i Østersjøen siden onsdag i forrige uke — ikke langt utenfor Stockholm. Det var ifølge egne transponderopplysninger på vei til Nordsjøen da det plutselig stoppet opp utenfor Stockholms skjærgård.

Den svenske avisa Aftonbladet har i dag kommet i kontakt med skipet over radio. Samtalen mellom skipet og avisa forløp slik.

Avisa: - Hva gjør dere i Østersjøen for tida?
Skipet: - Vi bare driver rundt og venter på instrukser fra selskapet vårt.

Avisa: -  Hvorfor driver dere rundt, hvorfor venter dere ikke i St. Petersburg eller Primors eller en annen havn?
Skipet: - Ta kontakt med selskapet vårt og spør om det.

Avisa: Har NS «Concord» noe å gjøre med en russisk ubåt?
Skipet: Kontakt vår tekniske avdeling, de forklarer alt.

En annen mannsstemme bryter så inn i samtalen.

- Jeg er katpeinen, god kveld. Min medarbeider har alt forklart at vi har beveget oss i drivgang siden 3. oktober og avventer instrukser. Alle andre spørsmål må rettes til teknisk avdeling. Dere finner informasjon på nettsiden vår, sier han før samtalen brytes.

Rederiet med lik forklaring Den Liberia-registrerte giganten på 109 000 dødvekttonn drives av det russiske rederiet SCF Novoship.

Rederiet har tidligere gitt samme svar på årsaken til skipets bevegelser som besetningen nå kommer med.

- Vi har lagt merke til, og er smigret av den økte oppmerksomheten i svenske og internasjonale medier om bevegelsene til NS «Concord». Men jeg må dessverre si at det ikke er noe unormalt med skipets bevegelser, ettersom det venter på lasteordre, skriver OAO Novoships president Juri Tsvetkov i en melding til Dagbladet.

Rederiet skriver at det her helt vanlig. 

- Praksisen med at skip driver på standby er utstrakt i kommersill shipping. Samtidig, og på forskjellige hav, driver mengder av skip i påvente av ordre utfra oppdragene. NS «Concord» vil bevege seg til Primorsk utfra det oppdraget hun har. Lastingen er planlagt å skje 23. oktober, skriver Tsvetkov.

Søker etter ubåt Det svenske forsvaret igangsatte fredag en stortilt sjøoperasjon utenfor Stockholm etter at det som betegnes som troverdige kilder har varslet om fremmed undersjøisk aktivitet. Søket har siden vært trappet opp i forsøk på å få opplysninger om det forsvaret beskriver som et «menneskeskapt objekt» i skjærgården utenfor Stockholm.

Signaletterretningen til det svenske Forsvaret skal også ha fanget opp kryptert sambandstrafikk mellom en radiosender i Kanholmsfjärden og en radiosender i russiske Kaliningrad, der østersjøflåten har sin base, ifølge Svenska Dagbladet.