KJEMPET I 12 ÅR: Sonja Karina Windstad er sliten av å kjempe mot byråkratiet. - Kunne jeg jobbet ville jeg langt heller gjøre det, enn å slite meg ut på å få uføretrygd, sier Windstad. Advokat Vidar Sinding (t.v.) er forferdet over behandlingen klienten har fått. Foto: Eiliv Frich Flydal/Dagbladet.no
KJEMPET I 12 ÅR: Sonja Karina Windstad er sliten av å kjempe mot byråkratiet. - Kunne jeg jobbet ville jeg langt heller gjøre det, enn å slite meg ut på å få uføretrygd, sier Windstad. Advokat Vidar Sinding (t.v.) er forferdet over behandlingen klienten har fått. Foto: Eiliv Frich Flydal/Dagbladet.noVis mer

- Vi beklager behandlingen av Sonja

I 12 år har Sonja Karina Windstad kjempet for uføretrygd. Nå lover NAV raskt svar på søknaden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går kunne du lese om Sonja Karina Windstad (45), som ikke har fått uføretrygd av NAV, til tross for at tre leger og mange erklæringer konkluderer med at kvinnen ikke bør arbeide.

Hun søkte om uføretrygd ved NAV i Aurskog-Høland for første gang i 2006. Siden den gang har saken trukket i langdrag, hun fikk også et muntlig avslag i møte med saksbehandler og rådgivende lege. Hun leverte ny søknad i romjulen 2008, som nå er til behandling.

Kan ha rammet brukerne

NAV Aurskog Høland har hatt store utfordringer det siste året, noe som kan ha rammet brukerne, innrømmer konstituert leder Jarle Reinertsen overfor Dagbladet.no.

- I denne saken har vi ikke framstått så enhetlig som NAV skal gjøre. Det har vært et tydelig utslag av de gamle skillene mellom Aetat og trygdeetaten, noe som har gjort at hun har falt mellom to stoler, sier Reinertsen til Dagbladet.no.

Enorm reform
Windstad fortalte Dagbladet.no at hun har hatt fire ulike saksbehandlere, i møter og over telefon, siden sommeren 2008.
Konstituert leder jarle Reinertsen påpeker at utfordringene har stått i kø i NAV.

- Vi er inne i landets største forvaltningsreform, noe som gjør at ansatte flytter på seg, at mange er på kurs og opplæring og at vi skal lære å jobbe på nye måter og bygge én felles kultur, skriver Reinertsen i en epost til Dagbladet.no og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alt dette tar tid. Ett av målene våre er at alle brukere med oppfølgingsbehov skal få én kontaktperson. Dessverre er vi ikke der enda. Men vi er på vei, og vi har allerede kommet langt i forhold til tidligere, når brukerne måtte henvende seg til tre ulike etater.

Raskt svar
Reinertsen er hentet inn fra NAVs fylkekontor for å bidra til å få NAV Aurskog-Høland på rett kjøl.

- I denne konkrete saken har ikke vårt kontor samarbeidet godt nok på tvers for å finne en løsning. Det beklager jeg på det aller sterkeste. Jeg kan forsikre alle våre brukere om at det å framstå som ett enhetlig kontor har svært høy prioritet, og er noe vi jobber med kontinuerlig. Windstads sak er til behandling hos oss, og vi vil bestrebe oss på å gi henne et raskt svar, skriver han videre.

Til tross for at Windstads lege konstaterte at 45-åringen lider av kronisk muskelsmertesyndrom, har hun så langt ikke fått uføretrygd, men blitt satt på yrkesrettet attføring og rehabilitering.

Muskelsmertesyndrom
- Mener NAV at kronisk muskelsmertesyndrom ikke kvalifiserer til varig uføretrygd?

- Nei, det mener vi ikke. Vi anerkjenner kronisk muskelsmertesyndrom som en diagnose som kan gi rett til uføreytelse. Men det stilles noen krav, fordi dette er en såkalt utelukkelsessykdom. Det betyr at det er noen kriterier som må oppfylles, og som vi må sjekke når søknaden behandles. Dette kan medføre at saksbehandlingen i noen tilfeller tar noe tid, mener Reinertsen

Reinertsen vil ikke ta stilling til at NAV-kontoret i lokalavisa Indre Akershus Blad har blitt omtalt som et vepsbol.

- Jeg har ikke reflektert over bruken av det ordet. Vi skal bli et kontor som oppfyller intensjonene til NAV-reformen, blant annet ved å opptre enhetlig. NAV Aurskog-Høland har et stort potensial. Det skal vi jobbe videre med for å få realisert, sier han.

- Ikke på sosialen
Den konstituerte NAV-lederen mener at Windstad ikke har blitt bedt om å gå på sosialen, for å skaffe penger til å leve, slik hun sa til Dagbladet.no for noen dager siden.

- NAV Aurskog Høland har - i henhold til vår informasjonsplikt - informert Windstad om hvilke muligheter hun har til inntektssikring, hvis en søknad skulle vise seg å ikke føre frem, sier Reinertsen.

Windstad fikk beskjeden av saksbehandler før jul, da det var usikkert når NAV ville få ferdigbehandlet hennes saker og hun ikke visste hva hun skulle leve av over nyttår. Hun har nå fått et vedtak om støtte via yrkesrettet attføring fra NAV ut mars måned.

Alvorlig
NAV-kontoret har hatt store utfordringer det siste året.

— Situasjonen er meget alvorlig, sa konstituert rådmann Ragnhild Lien til lokalavisa, i slutten av november.

Men Aurskog Høland-kontoret er ikke alene om å ha utfordringer. Dagen før annonserte Arbeidstilsynet en gransking av hele NAV-systemet, som følge av den smertefulle omstillingsprosessen.

I et brev sendt NAV tidlig i november, går det fram at Arbeidstilsynet er blitt varslet om «uheldige arbeidsmiljøbelastninger, blant annet knyttet til omstilling», og at dette er forhold «som har ført til sykdom og fravær ulike steder i Nav», skriver NTB.

Frustrerte ansatte
De ansatte i Aurskog skrev i november en bekymringsmelding om situasjonen ved kontoret. De beskrev blant annet fravær av lederskap, manglende opplæring og et stort sykefravær. Blant annet dette brevet gjorde at Akershus fylke tok grep.

- Hvordan følger dere opp det de ansatte påpeker av mangler?

- Nå tar vi grep og reorganiserer. Å kommentere det mer i riksdekkende media har jeg ikke en god magefølelse på, av hensyn til mine ansatte. Det vi gjør vil komme brukerne og de ansatte til gode i 2009, det er jeg sikker på, sier Reinertsen.

- VELDIG LEIT: NAV-leder Jarle Reinertsen synes Windstads historie er lei og mener NAV ikke har gjort en god nok jobb i saken. Foto: Privat
- VELDIG LEIT: NAV-leder Jarle Reinertsen synes Windstads historie er lei og mener NAV ikke har gjort en god nok jobb i saken. Foto: Privat Vis mer