NIER´N: En Boeing Dreamliner 787-9-maskin etter sin første flytur i Seattle i USA 17. september i fjor. Norwegian bestiller nå fire slike nå. Foto: STEPHEN BRASHEAR / Afp / NTB scanpix
NIER´N: En Boeing Dreamliner 787-9-maskin etter sin første flytur i Seattle i USA 17. september i fjor. Norwegian bestiller nå fire slike nå. Foto: STEPHEN BRASHEAR / Afp / NTB scanpixVis mer

- Vi bestiller ikke nye problemer og flere forsinkelser

Norwegian skaffer seg flere Dreamlinere. Problemene i fjor kostet 216 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Statusflyet Dreamliner har tidvis vært et mareritt for Norwegian og Bjørn Kjos med strandede passasjerer i flere verdenshjørner på vei hjem til Norge.

I dag bekreftet Norwegian at de bestiller fire nye og enda større Boeing Dreamliner av typen 789-9. Kjos skriver i en pressemelding at han er svært tilfreds med bestillingsfesten.

- For å kunne drive en konkurransedyktig langdistanseoperasjon er vi helt avhengige av enda flere nye, kostnadseffektive fly. Dette er et fly vi har store forventninger til. Det har høy passasjerkomfort, stor rekkevidde og lavt drivstofforbruk, sier Kjos.
Nydoningene skal være på vingene i løpet av 2017 og 2018, ifølge flyselskapet.

- Problemfrie testflyvninger Norwegian opplyser at flyet kan romme opp mot 20 prosent flere passasjerer enn deres «gamle» 787-8 avghengig av konfigurasjon.

Flyet fyller seks meter mer av rullebanen den skal ta av fra og flystoffbruket skal være åtte prosent lavere enn dagens utgave.

Bestiller dere ikke bare nye problemer og flere forsinkelser nå?

- Nei. Vi håper selvsagt Boeing får orden på dette nye og større flyet. Testflyvinger har så langt foregått uten problemer, sier informasjonssjef  Charlotte Holmbergh Jacobsson til Dagbladet.

Hun tror heller ikke de nye problemer vil ha lignende barnesykdommer som den forrige.

- Det er vanskelig for oss å si, så det må nesten Boeing svare for. Men disse flyene er bare en videreutvikling av det forrige, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

216 millioner I en pressemelding i forbindelse med selskapets årsresultat som ble sendt ut i 08.30-tida i dag bekrefter Norwegian at problemene kostet dyrt.

- Ekstrakostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen har påvirket resultatene merkbart og utgjorde 216 millioner kroner for året sett under ett. Bare i tredje kvartal utgjorde de ekstra kostnadene 101 millioner kroner. I fjerde kvartal var det tilsvarende beløpet 45 millioner kroner. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer som er blitt berørt av alle de tekniske og operasjonelle problemene i langdistanseoperasjonen, heter det i pressemeldinga.

- Uventet store kostnader Årsresultat for 2013 for Norwegian før skatt ble på 437 millioner kroner og de hadde en passasjervekst på cirka 20 prosent med sine 5,25 millioner passasjerer gjennom året.

- Vi har hatt uventet store kostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen, med forsinkede flyleveranser og tekniske problemer. Videre er årsresultatet påvirket av en svakere norsk krone. Samtidig kan vi slå fast at vår forretningsmodell virker i tråd med strategien. Kontantstrømmen har vært meget god i 2013, sier Kjos i pressemeldinga.

- Med flere langdistansefly har vi muligheten til å fly enda flere lange ruter. Med en større flåte får vi større fleksibilitet til å flytte på fly hvis det skulle være noe, sier hun.

Med den nye avtalen, inngått med det amerikanske leasingselskapet International Lease Finance Corporation (ILFC), er flyselskapets langdistanseflåte oppe i 14 fly.

216 MILLIONER PROBLEMER: I en pressemelding opplyser Norwegian at problemene i fjor førte til et tap på 216 millioner kroner, ifølge årsreultatet. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
216 MILLIONER PROBLEMER: I en pressemelding opplyser Norwegian at problemene i fjor førte til et tap på 216 millioner kroner, ifølge årsreultatet. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer