- Vi betaler

Dagbladet skrev om rotet i Trygg Hansa. Nå lover selskapet å ordne opp og betale ut pengene til frustrerte forsikringstakere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Nordmenn er tålmodige som har akseptert vår dårlige kundebehandling, sier adm.dir. Folmer Risager i Trygg Hansa til Dagbladet.

Han er kommet fra moderselskapet Codan i Danmark for å rydde opp.

Onsdag avslørte Dagbladet rotet i det skandaløse forsikringsselskapet der 7000 skadesaker til slutt hopet seg opp.

- Tålmodige

- Hadde vi oppført oss slik i Danmark, ville det blitt opprør. På vegne av selskapet beklager jeg dypt at vi har ytet dårlig service, sier Folmer Risager.

- Årsaken til problemene er at vi har druknet i skadesaker og har ikke har vært i stand til å ansette nok kvalifiserte skadebehandlere. Vi har derfor utdannet egne behandlere som nå er på plass.

Han lover at Trygg Hansa innen tre uker skal betale regningene.

- Vi betaler verksteder og kunder der skadesaken er enkel og avgjort. Det blir rundt 30 millioner kroner. Da blir trykket mindre, og vi vil kunne begynne å jobbe med de mange vanskelige sakene.

Risager lover lysere tider:

- Vi får nytt sentralbord om kort tid, så det skal bli lettere å komme i kontakt med oss.

Kanskje er det en grunn til at selskapet bruker brevark med gammel adresse.

Hver annen skadet

Trygg Hansa i Norge er skandale fra ende til annet. Det svenske selskapet ville raskt bli store i norsk forsikring. De kom i 1999 og lanserte sjokklave priser på bilforsikring uten bonus, kjørelengde og tillegg for unge bilførere. På rekordtid fikk de 35000 kunder. Selskapet lyttet ikke til advarsler om at de ville få en rekke kunder med høy skadefrekvens. Trygg Hansa ble seinere solgt til danske Codan.

- Normalt er det slik at under to av ti biler får skade, sier Risager. Vi opplever at hver annen bil i OBOS-ordningen har skade.

NAF fraråder

Norges Automobil-Forbund (NAF) drukner i henvendelser om Trygg Hansa. De kommer ikke bare fra kundene, men like mye fra trafikanter som er blitt påkjørt av en bil forsikret i selskapet. Bare når advokater eller NAF kontakter selskapet, blir saker avgjort.

- Trygg Hansa har mistet enhver tillit. Vi har aldri opplevd maken og tror dette er enestående i norske forsikring, sier advokatfullmektig Mette Thorne Lothe i NAF til Dagbladet.