- Vi ble blendet av blitzregn!

LONDON (Dagbladet): Prinsesse Diana og Dodi al-Fayeds siste timer preger igjen nyhetsbildet i Storbritannia. Livvakta Trevor Rees-Jones har latt seg intervjue for første gang. Til en av sine nærmeste venner skal han ha sagt at det var Diana som spurte om det ikke gikk an å kjøre raskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er en utrolig mediekrig som pågår omkring prinsesse Dianas død, Trevor Rees-Jones og mangemillionæren Mohammad al-Fayed. I dag har avisa The Mirror fått det første eksklusive intervjuet med Trevor Rees-Jones, mens hovedkonkurrenten The Sun med livvaktas velsignelse har fått intervju med hans beste venn.

Mohammad al-Fayed spiller en hovedrolle i det som nå foregår. Han er Trevor Rees-Jones' arbeidsgiver, og var den som ordnet intervjuet for The Mirror. Mohammad al-Fayed var også til stede da The Mirrors sjefredaktør intervjuet livvakta.

- Jeg husker mer og mer. Da jeg våknet husket jeg nesten ingenting, og legene var ikke sikkre på at jeg noen gang ville huske hva som hadde skjedd denne dagen, sier Trevor Rees-Jones til The Mirror.

- Jeg gråter ofte. Dette var min skyld. Det var jobben min å passe på at dette ikke skulle skje, sier livvakten.

Blendet

Det var et stort antall paparazzier som jaget prinsessen og kjæresten Dodi. Blitzer gikk av i rask rekkefølge, og i flere samtaler har Rees-Jones vært inne på tanken om at sjåføren Henri Paul kunne blitt blendet av blitzregnet.

- Det var motorsykler foran oss, og de fotograferte og fotograferte. Jeg følte at jeg ble blendet av blitzregnet, og Henri Paul må ha følt det samme, har Trevor Rees-Jones fortalt til venner.
Idet bilen kjørte ned i tunnelen ble alt mørkt. Lyset forsvant, og blindet av blitzlys, ble det rimelig mørkt. Dette kan være årsaken til at Henri Paul mistet kontrollen over bilen, og at den slo inn i tunnelveggen og gikk rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snakker til venner

Trevor Rees-Jones har gjemt seg fra offentligheten etter at han kom tilbake til England. Han har ikke snakket med andre enn sin nærmeste familie og sine beste venner. Overfor vennene har han imidlertid gitt uttrykk for at han han har problemer med sin egen skyldfølelse.

Al-Fayeds livvakt har imidlertid latt det skinne gjennom at han mener den tragiske ulykken i Paris var en tilfeldig, tragisk ulykke. Han kjenner ikke til - og husker ingenting - som styrker teoriene om at er en større konspirasjon bak dødsulykken.

Trevor Rees-Jones har imidlertid fortalt at prinsesse Diana og Dodi al-Fayed følte seg jaget av paparazziene, og at tålmodigheten begynte å ta slutt.

- Det var Diana som spurte om det ikke gikk an å kjøre raskere, har Trevor Rees-Jones sagt til gode venner.

Merket ingenting

Henri Paul var påvirket av alkohol og «lykkepiller» da han satte seg bak rattet den skjebnesvangre natta. Trevor Rees-Jones husker at han snakket med Henri Paul før de forlot hotellet, og han husker at han ikke merket at franskmannen var påvirket.

- Jeg ville aldri latt ham kjøre dersom jeg hadde visst at han var påvirket, skal Trevor Rees-Jones ha fortalt venner.
Trevor Rees-Jones har nå begynt å få puslebitene fra ulykkesnatten på plass, og han har bedt om å få snakke med etterforskningsledelsen i Paris igjen. Likevel så virker det ikke som om al-Fayeds mann har den helt store troen på de franske etterforskerne.

Han mener at de ikke ønsker at paparazziene skal få skylda.

OBJEKT: Prinsesse Diana var den mest jaktede kvinnen i verden. Derfor ville hun ofte bort fra fotografene som plaget henne.