- Vi ble ikke spurt

De to granskningskommisjonene som ble opprettet etter Mehamn-ulykken tok aldri kontakt med britiske myndigheter. Det sier en talskvinne for det britiske forsvarsdepartementet. Granskerne sier det motstatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Talskvinnen sier ifølge NRK at britiske arkiver viser at det ikke var noen uregelmessigheter i forbindelse med de britiske jagerflyenes deltakelse i NATO-øvelsen Alloy Express i Nord-Norge i 1982.

Talskvinnen, som ikke vil oppgi navnet sitt, sier at ingen av de britiske flyene hadde tekniske problemer, og mener det er tull at deres fly kunne ha blitt sett av norske radaroperatører.

Ragnar Rygnestad, som var sekretær i begge kommisjonene og senere leder for Havarikommisjonen for Sivil Luftfart (HSL) avviser at granskerne ikke hadde kontakt med britisk forsvar.

- Jeg mener bestemt at vi hadde kontakt med britiske myndigheter. Så vidt jeg husker foregikk denne kontakten via den britiske militærattacheen. I alle fall da ulykken ble gransket av den utvidede kommisjonen for annen gang i 1988, sier Rygnestad til NTB.

Det britiske forsvarsdepartementet vil ikke offentliggjøre opplysninger fra sine arkiver, men bekrefter at departementet vil utlevere opplysninger til en ny granskningskommisjon, hvis det kommer en anmodning fra norske myndigheter om det. En slik anmodning har de ennå ikke mottatt.

Ågot Valle (SV), leder i kontrollkomiteen på Stortinget reagerer.

- Det jeg synes er oppsiktsvekkende er at de to flyhavarikommisjonene som har gransket ulykken tidligere, aldri har vært i kontakt med britiske myndigheter. Det gjør det enda mer viktig at vi har en uavhengig granskningskommisjon som ser på flyhavarikommisjonens rolle, sier hun.

Valle mener at det nå er kommet så mange nye opplysninger i saken at Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget må kreve at det blir opprettet en uavhengig granskningskommisjon.

Hun har tro på at det fortsatt, 20 år etter ulykken, er mulig å få fram hele sannheten om hva som er skjedd.

(NTB)

BRITISK JAGERFLY: En mer moderne utgave av harrier-jageren. To av disse skal ifølge øyenvitner ha vært i området da Widerøe-flyet styrtet.
MEHAMN-ULYUKKEN: i 1982 styrtet en Twin-Otter fra Widerøes Flyveselskap i sjøen underveis fra Berlevåg til Mehamn. Alle de 15 ombord omkom. Her bringes delene i land.