PENGER UT VINDUET: Ekteparet Helge og Anita Ranheim tapte 400 000 kroner på å sette inn sparepengene i fond. Nå vil de at banken tar deler av støyten.
PENGER UT VINDUET: Ekteparet Helge og Anita Ranheim tapte 400 000 kroner på å sette inn sparepengene i fond. Nå vil de at banken tar deler av støyten.Vis mer

- Vi ble rundlurt av DnB Nor

Tapte 400 000 kroner etter å ha satt penger i fond.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LILLESTRØM (Dagbladet): Da Helge Ranheim (49) og kona Anita Ranheim (47) ville sette inn fire millioner kroner på høyrentekonto hos DnB NOR i Lillestrøm, fikk de muntlig og skriftlig beskjed om at et av bankens sparefond ville gi minst like mye eller mer avkastning.

- Jeg spurte gjentatte ganger og ble garantert at dette fondet var like sikkert som høyrentekonto. Derfor plasserte jeg fire millioner kroner i fondet Global Allokering, sier Ranheim.

Ble lovet avkastning
Etter tre måneder uten avkastning sender Ranheim brev til banken. Kundebehandlerne beroliger med at "når renten snur, vil du også hente meravkastning".

Etter ytterligere tre måneders venting sender Ranheim nytt brev til banken. Denne gangen får han dette svaret fra en kundebehandler: "Avkastningsmessig er vi som nevnt flere ganger, overbevist om at du tjener på å være i fondet." I brevet som Dagbladet har fått lese, presiserer kundebehandlere i banken hvor sikker de er på at Ranheim vil tjene penger innen ett år.

- Likevel har jeg tapt 400 000 kroner på å sette pengene inn i fondet. Jeg føler meg rundlurt av banken. Det er bittert, sier Ranheim, som har vært DnB NOR kunde i 30 år.

Miste tilliten til banken
Etter å ha hatt fondet i nesten to år, tok han ut alle sparepengene sine for litt over to uker siden.
- Jeg har mistet tilliten til de ansatte i banken, som har hatt med denne saken å gjøre. Nå vil jeg advare andre som vurderer fondsparing, sier Ranheim.

Før han gav opp fondsparingen, krevde han at møte med DnB Nors leder for investeringssenteret i Lillestrøm, Rolf Millidahl. Banken tok ikke på seg noe av ansvaret for tapet.

- Jeg opplevde å bli møtt med en voldsom arroganse som kom helt overraskende på meg da mine tidligere erfaringer med banken har vært positive, sier Ranheim.

Basert på Ranheims forklaring, mener hans advokat Terje Skåland at DnB NOR har gitt villedende markedsføring i denne saken.
- Banken har gjentatte ganger gitt Ranheim forsikringer om at plasseringen skulle være minst like sikker som høyrentekonto. Når dette viser seg å ikke være riktig er det etter min mening meget alvorlig. Banken bør derfor dekke tapet, sier Skåland.
Nå vil han vurdere hvilke skritt hans klient bør ta videre i saken.

DnB NOR beklager
Millidahl beklager dersom Ranheim opplevde at møtet med ham ble negativt.
- Vi er opptatt av å ha en god dialog med kundene våre, også i de tilfeller der det oppstår uenigheter, sier Rolf Millidahl.
Han påpeker at kunden har mulighet til å klage saken inn for Bankklagenemnda. Det vurderer Ranheim nå å gjøre.

- Det er alltid beklagelig når kunder ikke oppnår forventet avkastning, men vi har vært gjennom en særdeles turbulent periode, noe som dessverre har påvirket avkastningen i de fleste fond, sier informasjonssjef Nicolay Bruusgaard i DnB NOR.

- Kunden har kjøpt fondet gjennom sitt investeringsselskap, og har dermed ikke automatisk rett til at bankklagenemnda ser på saken, sier Bruusgaard.

Han legger til at både kunden og banken i denne saken har signert på en kundeplan hvor risiko og tidshorisont for sparingen er nevnt. Ut over dette vil han ikke kommentere saken av hensyn til taushetsplikten overfor kunden.