- Vi ble sabotert

Brannmester Ingvar Brynfors (66) er overbevist om at slokkingsarbeidet på «Scandinavian Star» ble sabotert, og tror planen var å senke skipet for å skjule en mulig forsikringssvindel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GÖTEBORG (Dagbladet): Nye opplysninger fra den nå pensjonerte brannmesteren og flere andre kilder stiller den gjennomførte etterforskningen i et særdeles underlig lys.

Brannfolkene som kom om bord føler seg overbevist om at de ble bløffet av gjenværende besetningsmedlemmer på skipet.

I tre- fire halvtimes perioder stengte de slokkevannet, noe som resulterte i at brannen blusset opp og spredde seg om bord.

Forklaringen var at pumpesystemet måtte brukes til å lense skipet for å rette opp den truende slagsiden.

Slagsiden var ved et par anledninger oppe i 10 grader. Redningsledelsen fikk beskjed om at «Scandinavian Star» kunne kantre dersom krengningen kom opp i 10- 12 grader.

Brukte ballasttankene

Dagbladet kan avsløre at kaptein Hugo Larsen hadde gitt ordre om at slagsiden skulle rettes ved hjelp av ballasttankene. Den påståtte lensepumpingen kan derfor aldri kan ha funnet sted.

I tillegg er det klart at ikke noe av slokkevannet rant ned i maskinrommet, der mannskapet påsto at de stadig måtte lense.

- Nei, slokkevannet kunne ikke nå maskinrommet. Lensepumpene i maskinrommet kunne heller ikke lense vann som ble liggende oppe i skipet. Det har vi fått vite i ettertid. Nei, sannheten er nok at de ikke lenset en eneste liter vann, sier brannmester Brynfors til Dagbladet.

Tar selvkritikk

Den pensjonerte svenske politiinspektøren Agne Knutsson i Uddevalla-polisen tar selvkritikk for manglende etterforskning. Som leder for de tekniske undersøkelsene på «Scandinavian Star» var det Knutsson som hadde ansvaret for å etterforske hvorfor og hvordan skipet brant.

- Sett i ettertid gjorde vi tabbe på tabbe. Men vi visste ikke bedre. Dessuten arbeidet vi under et enormt tidspress, forklarer Knutsson i dag.

Han mener bestemt at det fortsatt finnes muligheter for å etterforske saken og komme til andre konklusjoner enn man gjorde for 13 år siden. Han er overbevist om at ferjebrannen var iscenesatt.

- Jeg tror meningen med det første branntilløpet var å utløse brannalarmen slik at passasjerene skulle få sjansen til å bli evakuert. Men noe gikk feil, og dermed endte den påsatte brannen i en slik katastrofe, sier Knutsson.

Dagbladet har hatt tilgang til dokumenter som forteller at tilsynelatende uforklarlige og mistenkelige forhold aldri ble skikkelig undersøkt:

Vannet i maskinrommet og slagsiden truet med å kantre skipet.

Hydraulikkbrannen som oppsto 13 timer uti brannen fordi noen startet pumpene til hengedekket.

Ventilasjonsanlegget som ble slått på fullt slik at ilden for som ildkuler gjennom åpne eller blokkerte branndører.

Brannfolkenes kiler i dørene ble sparket bort slik at slangene kom i klem.

De norske evakuert

Utover formiddagen lørdag 7. april 1990 ble en kraftig og tilsynelatende uforklarlig slagside den største bekymringen for slokkemannskapene.

Redningsledelsen fryktet at «Scandinavian Star» skulle kantre. Derfor ble alle de norske brannfolkene evakuert. Bare 15 svenske brannfolk med Brynfors i spissen ble igjen.

- Vi ble holdt for narr da vi slet oss ut under nesten umenneskelige forhold, sier den nå pensjonerte Göteborg-brannmesteren.

Brynfors karakteriserer mannskapsmedlemmene som saboterte slokkingsarbeidet som kaldblodige mennesker.

- Man har nådd bunnen av moral når man kan gjøre noe slikt.

Brynfors hevder med faglig tyngde at brannen på «Scandinavian Star» ikke kan ha vært handlinger som er blitt begått av den fulle danske 37-åringen som Oslo-politiet utpekte som den sannsynlige gjerningsmannen.

- Det finnes ingen muligheter for å arrangere en slik brann uten forberedelser. Med kunnskap og innsikt om de store avluftingsviftene på bildekket ble det slik gjennomtrekk i fartøyet at brannen spredde seg utrolig raskt.

Det var helt vanvittig, sier Brynfors.

Han forteller om dramatikken da den såkalte hydraulikkbrannen oppsto ved 15-tida. Flere hundre liter hydraulikkolje brant opp da den ble sprutet ut gjennom en uforklarlig lekkasje.

Kom ut som fakler

- Varmen var så sterk at røykdykkernes beskyttelsesglass smeltet. De skal tåle 600 grader. Etter få sekunder i varmen kom de ut som fakler. Vi måtte slokke flammene fra oljen som brant på draktene deres, forteller Brynfors.

- Jeg håper at noen vil gi oss svarene på hva som egentlig skjedde da vi med våre liv som innsats kjempet mot flammene. Vi kjempet så innbitt fordi vi ønsket at så mange pårørende som mulig skulle slippe å få sine kjære kremert i brannen, sier Brynfors, og konkluderer:

- Mange puslespillbiter har allerede falt på plass. I hvert fall for mitt vedkommende.

KJEMPET MOT BRANNEN: Dette bildet av innsatsleder Ingvar Brynfors (i midten), brannmester i Göteborg, er tatt om bord i «Scandinavian Star» i en av periodene da slokkevannet ble stengt. Forklaringen var at mannskapet angivelig ville rette opp den truende slagsiden ved hjelp av lensepumpene. Brynfors er overbevist om at mannskapet bløffet og at slokkingsarbeidet ble sabotert.