Vi bruker mer penger både i butikk og på nett

Det viser handelsrapport fra Virke.

ØKER: I fjor økte netthandelen med 14,3 prosent. Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix
ØKER: I fjor økte netthandelen med 14,3 prosent. Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Tross økonomisk usikkerhet i Norge shopper vi for mer penger i alle salgskanaler. Handelen på nett øker mest, og stadig flere forventer at butikkjeder har nettbutikk.

I fjor økte nordmenns netthandel med 14,3 prosent, konsum i utlandet med 9 prosent, butikkhandel med 2,7 prosent og grensehandelen med 1,9 prosent. Økningen i pengebruk skyldes ifølge Virke ene og alene at svak norsk krone har gjort varer dyrere:

- Det er færre salgstransaksjoner enn før, men vi legger igjen like mye penger eller mer, både i butikk og på nett, sier fagsjef for handel i Virke, Johanne Kjuus, til NTB.

Prisbevisste

Onsdag presenterer Virke sin handelsrapport med oppdaterte tall om norsk handel. Etter fall i oljeprisen de siste to årene og svakere krone er det blitt endringer:

- Vi befinner oss i et økonomisk vakuum som gjør folk mer prisbevisste. De sjekker priser på nett før de kjøper noe, de handler generelt mer lavpris, men de unner seg også litt luksus. Vi klarer ikke å være snusfornuftige hele tiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer