ØKER: I fjor økte netthandelen med 14,3 prosent. Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix
ØKER: I fjor økte netthandelen med 14,3 prosent. Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpixVis mer

Vi bruker mer penger både i butikk og på nett

Det viser handelsrapport fra Virke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tross økonomisk usikkerhet i Norge shopper vi for mer penger i alle salgskanaler. Handelen på nett øker mest, og stadig flere forventer at butikkjeder har nettbutikk.

I fjor økte nordmenns netthandel med 14,3 prosent, konsum i utlandet med 9 prosent, butikkhandel med 2,7 prosent og grensehandelen med 1,9 prosent. Økningen i pengebruk skyldes ifølge Virke ene og alene at svak norsk krone har gjort varer dyrere:

- Det er færre salgstransaksjoner enn før, men vi legger igjen like mye penger eller mer, både i butikk og på nett, sier fagsjef for handel i Virke, Johanne Kjuus, til NTB.

Prisbevisste

Onsdag presenterer Virke sin handelsrapport med oppdaterte tall om norsk handel. Etter fall i oljeprisen de siste to årene og svakere krone er det blitt endringer:

- Vi befinner oss i et økonomisk vakuum som gjør folk mer prisbevisste. De sjekker priser på nett før de kjøper noe, de handler generelt mer lavpris, men de unner seg også litt luksus. Vi klarer ikke å være snusfornuftige hele tiden.

Tallene er for 2015, og Kjuus sier at tallene for begynnelsen av 2016 viste et mer forsiktig forbruk, men at dette har snudd den siste tiden:

- Vi har en forventning om 4 prosent vekst i årets varehandel totalt, men med null volumvekst.

Netthandel

Pengene vi bruker på netthandel utgjør fremdeles bare 6 prosent av det nordmenn handler for i varehandelen totalt, men dette er området som vokser mest.

- En grunn til at netthandel bringer inn mindre penger totalt er at man gjerne handler mindre ting til lavere verdi, fordi det skal sendes. De store og dyre kjøpsbeslutningene, som møbler og hvitevarer, foretrekker vi fremdeles å gå i butikken for å gjøre, sier Kjuus.

I 2015 hadde 61 prosent av handelskjedene nettbutikk, mot 56 prosent i 2014.

Det er også en økning i andelen forbrukere som ønsker å ha tilgang til en nettbutikk, og særlig den yngre garde vil handle på nett. Seks av ti under 30 år forventer at en butikk også har nettbutikk, mens bare to av ti over 60 år forventer det samme. Virke mener disse forventningene bare vil fortsette å øke.

Andelen som ønsker å ha valgmuligheter øker også, og for bransjer som bøker og småelektronikk, som PC, nettbrett og mobiltelefon, ønsker flertallet å både kunne handle i butikk og på nett.

(NTB)