F35-FLYENE MÅ HA ET STED Å STÅ: F35-jagerflyene skal stå i hangarer, ikke beskyttetde betongbygg. Det gjør dem sårbare. Her fra Bodø. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / SCANPIX
F35-FLYENE MÅ HA ET STED Å STÅ: F35-jagerflyene skal stå i hangarer, ikke beskyttetde betongbygg. Det gjør dem sårbare. Her fra Bodø. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / SCANPIXVis mer

- Vi bygger en kampflybase til 10 milliarder kroner, men har ikke penger til å bygge sikre betongbunkre

Den nye kampflybasen i Sør-Trøndelag er «altfor sårbar».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den nye kampflybasen på Ørland i Sør-Trøndelag, der flesteparten av de nye F35-flyene skal være, blir av magasinet Norges forsvar beskrevet som «altfor sårbar».

Kampflyene skal ikke stå beskyttet i betongbygg, men i hangarer. Administrasjonsanlegget blir liggende som åpne bygg. Kampflybasen på Ørland blir dermed altfor sårbar, ifølge magasinet Norges forsvar.

- Vi bygger en kampflybase på Ørland til cirka 10 milliarder kroner, men har ikke penger til å bygge sikre betongbunkere til flyene. I framtiden vil 48 F-35 til 68 milliarder kroner stå oppmarsjert som fete mål uten beskyttelse, skriver bladet.

Overfor Aftenposten forsikrer imidlertid Luftforsvaret at den nye basen blir velfungerende.

- Ørland planlegges utbygd for å kunne fungere i alle konfliktnivå, heter det i et svar fra Luftforsvaret.

- Det planlegges en rekke tiltak for å gi tilfredsstillende sikring og beskyttelse, svarer Luftforsvaret på spørsmål om infrastrukturen på basen.

Major Stian Roen ved informasjonsenheten i Luftforsvaret opplyser til magasinet Norges forsvar at valg av løsningene på Ørland har å gjøre med økonomi.

Forsvaret gikk opprinnelig inn for å ha to kampflybaser i Norge, i Bodø og på Ørland. Økonomi gjorde at man endret dette til én, på Ørland utenfor Trondheim. I tillegg til basen på Ørland skal det være base for noen få F-35-fly ved Evenes utenfor Harstad, som skal fungere som utrykningsfly på vegne av NATO.

(NTB)