Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Vi dro det helt ut i det absurde. Aksel Hennie dro det enda lenger

Aksel Hennie har laget reklame for DNB. Og banken innrømmer selv at alt bare er tull og tøys.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norges største bank, DNB, har fått mye skryt for sine reklameprosjekter, blant annet da selveste George Clooney dukket opp i en reklamefilm for banken.

Men det siste reklamestuntet har fått flere til å lure på om det har rabla helt for bankfolket. På nettet er det blitt sluppet fem reklamefilmer i en kampanje rettet mot ungdom, og de absurde filmene har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier.

- Den siste har gått som en farsott og fått tusenvis av visninger på få timer, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til Dagbladet.

Videoen, som du kan se i denne saken, har fått tittelen «Kasper har slått opp». En hysterisk jente ringer der på døra til en venn og lurer på om hun ikke kan få være der til den verste sorgen har lagt seg.

Og mens hun står der gråter hun så mye at det blir vannskader i leiligheten.

- Noen synes det er veldig gøy, og det er jo en scene som mange kan kjenne seg igjen i. Selv om det kanskje ikke er blitt vannskader av det, har nok noen stått og grått sånn, sier Midteide.

Delte reaksjoner Budskapet i reklamene er at ungdom bør forsikre seg og sitt.

- Hvordan har reaksjonene vært?

- Det er litt både og. Vi har jo laget noen forskjellige filmer og tatt utgangspunkt i tegneserie og slapstick-komedie og dratt det litt ut, sier Midteide.

I sosiale medier har reklamene fått mange til å dra på smilebåndet, mens andre igjen skriver at det blir litt vel barnsling for en bank som DNB.

- Vi drar det helt ut i det absurde, men poenget er at folk skal stoppe opp, sier Midteide.

Hennie bak regien Reklameselskapet Try står bak kampanjen, mens skuespiller Aksel Hennie har stått for regien.

- Vi har hatt lyst til å jobbe med ham en stund. De har hatt det gøy på settet. Vi dro det ganske langt, og Aksel Hennie dro det enda litt lenger. Dette er bare tullete greier, det er bare rør. Men som sagt: Det er det som er poenget, sier Midteide.

Alle filmene kan du se her, og uten at Midteide vil gå for langt i å røpe det, kan det hende at det dukker opp flere like absurde snutter i framtida.

- Vi filmet en god del, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media