Vi er blitt jålebukker

STAVANGER/SANDNES (Dagbladet): Vi handler kosmetikk og apotekvarer som aldri før. I fjor økte salget med over 20 prosent. Og - gutter og menn trekker omsetningen oppover.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier kosmetikkhandler Reidun Koch i Stavanger til Dagbladet.

- Vi er mye flinkere til unne oss luksus, og kundene vet nøyaktig hva de er ute etter, forteller Reidun Koch, fjerde-generasjons kosmetikkhandler med fire butikker i oljebyen. Trenden er klinkende klar: Fra mai i fjor til mai i år økte salget av apotekvarer, sykepleierartikler, kosmetikk og toalettartikler viser detaljomsetningsindeksen fra Statistisk Sentralbyrå. Kochs parfymeri i Stavanger følger landsmønsteret. Det siste året har omsetningen i Kochs parfymerier gått opp med på 26,7 prosent.

Gutta kommer

- Det er faktisk unge menn som står for en stor del av salgsøkningen vår, sier Koch til Dagbladet. - Du må ikke tro de nøyer seg med noe annenrangs greier. Her er det kun de fineste merkene som gjelder, smiler hun og forteller at guttunger har kommet inn med sparegrisinnholdet i pose for å kunne betale for siste nytt på aftershave-fronten.

Lars Foss har passert sparegrisalderen for en stund siden, men 69-åringen vil helst kjøpe etterbarberingsvannet sitt på parfymeri.

- Etter de sluttet å føre Ice Blue på kolonialen var det ingen annen utvei enn å gå på parfymeri - de andre «samvirkelagluktene» har jeg ingen sans for, røper Lars og får med seg godlukt for 300 kroner. - Såpass å en da unne seg, humrer den pensjonerte oljearbeideren.

Bak masken

Nina Handegaard (39) ligger på benken hos Siri Torgersen i Sandnes og får lagt ansiktet i de rette folder - iallfall i den rette masken.

- Hun må ha brennesle, det er fullt av c-vitamin og er glimrende for huden, forteller Siri, mens hun smører på den brungrønne ansiktsmaska. Siri kan fortelle om en eventyrlig omsetningsøkning på 50 prosent det siste året.

- Det blir stadig flere som kommer innom for å unne seg litt luksus og pleie. Det er ikke lenger mulig å peke ut bestemte samfunnslag som kommer å får hudpleie. Det har til og med begynt å dukke opp en del mannfolk i ordrebøkene mine, sier hudpleieren til Dagbladet.

Nina har vondt for å snakke så mye gjennom all brennesla, men hun mumler fram mellom sammenbitte tenner at hun gladelig betaler noen kroner for å holde utseende sunt og friskt.

- Jeg jobber som salgs og markedssjef og har en ganske stressende hverdag, derfor det det utrolig deilig å kunne legge seg ned å overlate utseende til andre i noen minutter.

oystein.mikalsen@dagbladet.no

BAK MASKEN: skjuler Nina Handegaard seg. Hun får månedlig hudpleie av Siri Torgersen og synes det er verd hver krone.
PÅ JAKT ETTER ICE BLUE: Lars Foss (69) har begynt å kjøpe etterbarberingsvannet på parfymeri etter att kolonialen har sluttet å selge Ice Blue.