VIL VARSLES: Sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet ønsker at flyansatte som har helseplager de relaterer til forurenset pusteluft om bord skal ta kontakt. Foto: Tor O. Iversen/Luftfartstilsynet
VIL VARSLES: Sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet ønsker at flyansatte som har helseplager de relaterer til forurenset pusteluft om bord skal ta kontakt. Foto: Tor O. Iversen/LuftfartstilsynetVis mer

- Vi er kjent med at norsk personell sliter etter giftgasshendelser i fly

Sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet ønsker kontakt med flyansatte som har symptomer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  - Luftfartstilsynet er kjent med at det er personer i Norge som sliter etter hendelser som de relaterer til forurenset kabinluft. Vi er blitt kontaktet med opplysninger om at det er ei gruppe av flygende personell som har plager. Noen av dem er fremdeles i jobb. Vi har prøvd å komme i kontakt med personer som opplever symptomer, men det har foreløpig ikke resultert i noe møte, sier sjeflege Trond-Eirik Stand i Luftfartstilsynet til Dagbladet.

Dagbladet har den siste tida satt fokus på giftgasser som kan oppstå i pustelufta i fly.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje, søl eller overfylling av turbinolje i motoren.

Sjokkrapport I mai ble det sluppet en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forrige uke skrev Dagbladet om pilot Susan Michaelis fra Australia som selv er rammet.

YS-organisasjonen Parat, som organiserer 4300 norske flyansatte, har anklaget flyindustrien for ikke å ta giftgasser i fly på alvor av økonomiske hensyn.

Overfor Dagbladet avviser flyindustrigigant Boeing på det sterkeste at giftgasser i fly representerer noen form for fare, men fabrikanten unnlater samtidig å svare på kritiske spørsmål.

FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Privat
FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Privat Vis mer

Nylig kom en rapport fra Australian Transport Safety Bureau (ATSB) som viser at passasjerer og mannskap på australske fly har vært utsatt for giftige gasser mer enn tusen ganger i løpet av de siste fem åra.

Vil varsles - Vi ønsker å komme i kontakt med norske flygende personell som har opplevd dette, og vi oppfordrer folk med plager om å varsle oss. Gjerne anonymt, hvis det skal til for at de vil ta kontakt. For Luftfartstilsynet er det nyttig å ha innsikt i omfanget og karakter av opplevde helseplager etter slike hendelser i Norge, sier Trond-Eirik Strand og utdyper:

- Luftfartstilsynet følger med på det som kommer om rapporterte giftgasshendelser i fly. Vi ønsker å vite mer om hvor ofte slike hendelser inntreffer og hva det betyr for flysikkerhet, arbeidsmiljø og passasjerhelse, sier sjeflegen i Luftfartstilsynet.

Han utelukker ikke underrapportering av symptomer etter hendelser i fly.

Trond-Eirik Strand skulle gjerne sett at forskningsprosjektet ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami), som hadde til formål å samle inn prøver fra gassutslipp i fly for videre analyse, ble videreført.

- Det var et godt prosjekt som kunne gitt ytterligere kunnskap om problemstillingen.

SYK PILOT: Den tidligere piloten Susan Michaelis ble syk av giftgasser om bord. Nå kjemper hun for at flyindustrien skal ta på alvor problemene knyttet til forurenset pusteluft i kabin og cockpit. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/Privat
SYK PILOT: Den tidligere piloten Susan Michaelis ble syk av giftgasser om bord. Nå kjemper hun for at flyindustrien skal ta på alvor problemene knyttet til forurenset pusteluft i kabin og cockpit. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/Privat Vis mer