BEKYMRET:  Heikki Holmås, mener det ser dårlig ut for Norges klimamål og tar til orde for et klimaforlik for transportsektoren. Her er SV-politikeren fotografert under en demonstrasjon i 2005.  -  Det er vanskelig å ta SVs virkelighetsbeskrivelse på alvor, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. 

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
BEKYMRET: Heikki Holmås, mener det ser dårlig ut for Norges klimamål og tar til orde for et klimaforlik for transportsektoren. Her er SV-politikeren fotografert under en demonstrasjon i 2005. - Det er vanskelig å ta SVs virkelighetsbeskrivelse på alvor, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

- Vi er meget bekymret for Ketil Solvik-Olsen

Derfor vil SV ha klimaforlik for transportsektoren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  - Norge ligger svært dårlig an med å nå sine utslippsmål. I klimaforliket la man opp til at Norges utslipp skal være maksimalt 47 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020. Dette målet ligger ikke Norge an til å nå i 2030 en gang, sier Heikki Holmås til Dagbladet.

Denne uka vil han sammen med SV-leder Audun Lysbakken fremme et forslag for Stortinget om å lage et bredt klimaforlik for transportsektoren. Han begrunner det på følgende vis:

Bekymret for samferdselsministeren - Vi er meget bekymret for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Han vil ikke gjøre noe for å redusere klimagassutslippene. Hvis du følger med på det han sier om transportplanen er han ikke villig til å gjøre noe som handler om å gjøre det dyrere eller vanskeligere å kjøre klimaforurensende biler. Han vrir seg hver gang det er noen som snakker om dette. Gjøres det ikke dyrere å forurense og billigere og bedre å velge miljøvennlig, kommer man aldri i mål, sier Holmås.

Ifølge Klimaforliket, som alle partiene på Stortinget bortsett fra Frp skrev under, skulle klimagassutslippene kuttes med 30 prosent av det de var i 1990 innen 2020. 

I 2014 var utslippene på 53,2 millioner tonn CO2 — 2,4 prosent mer enn i 1990. Riktignok har utslippene de siste årene så smått begynt å gå ned, men bare med desimaler — og det er fire år igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny avtale
Likevel har Norge forpliktet seg til enda større kutt — bare med litt lengre frist.  For et år siden kunngjorde regjeringen at vi sammen med EU skal kutte 40 prosent av klimagassutslippene fra 1990-nivået innen 2030.

Mye skal tas gjennom kvotesystemet som Norge allerede er en del av. I ikke-kvotepliktig sektor skal utslippene i hele EU ned med 30 prosent. Akkurat hvor mye Norge må kutte er ennå ikke bestemt.

- Det vi vet er at EU vil gi ulike land ulik forpliktelse til å kutte. Det er all grunn til å tro at Norge vil få en forpliktelse i ikke-kvotepliktig sektor på 35-40 prosent siden vi er det rikeste landet. Det meste av kuttene bør tas i transportsektoren, for det er her vi har de høyeste utslippene, sier Heikki Holmås til Dagbladet.

- Ikke bare fine formuleringer
Og det er dette SV foreslår et nytt klimaforlik for å få til. Holmås sier det ikke er sjans til å nå 2030 målene heller, hvis ikke det legges opp til tiltak som vil gi store utslippskutt i Ketil Solvik-Olsens nasjonale transportplan som kommer til høsten. Han minner om at transportplanen gjelder fram til 2029.

- Vi trenger et forlik for transportsektoren som ikke bare er fine formuleringer for hva vi har lyst til å gjøre, men som er helt konkret, som tidfester og konkretiserer hvordan vi skal klare å kutte klimautslipp fram til 2030, mener han.

- Det er vanskelig å ta SVs virkelighetsbeskrivelse alvorlig. Vi gjør transportsektoren med miljøvennlig, men støtter ikke SV som tror økte avgifter er det viktigste virkemiddel. De har åpenbart ikke lært noe i sin regjeringsperiode, sier Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.

-REKORDNIVÅ PÅ KOLLEKTIVTRAFIKKEN - Under dagens regjering vokser kollektivtrafikken til rekordnivå, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen. Her fra overrekkelsen av transportetatenes grunnlagsmateriale til neste Nasjonale transportpland. 

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
-REKORDNIVÅ PÅ KOLLEKTIVTRAFIKKEN - Under dagens regjering vokser kollektivtrafikken til rekordnivå, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen. Her fra overrekkelsen av transportetatenes grunnlagsmateriale til neste Nasjonale transportpland. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer


- Mer Obama
SVs forslag legger til grunn minst 50 prosents kutt i CO2-utslippene målt fra 2005 til transport innen 2030, og 50 punkter for å få det til.

- Erna Solberg må bli mer Obama i klimapolitikken. Hun må sette tydelige mål for hvilke utslipp som er akseptable i Norge i 2020, i 2025, i 2030, slik at alle samfunnsaktører ser hvor Norge skal han og kan forholde seg til det, mener Holmås.

- Min sterkeste kritikk mot regjeringen er at i stedet for å snakke luftig om målene i 2030 så burde de gjøre noe med utslippene fram mot 2020. Jeg stoler mye mer på de som er viser at de mener alvor nå enn å love masse handling om 15-20 år når de garantert ikke sitter og kan holdes ansvarlig for det, sier han.

- SV slår inn åpne dører
- Vi har mål for 2020 og 2030, og som en del av Parisavtalen vil vi også måtte oppdatere klimamålene våre hvert femte år. Holmås slår derfor inn åpne dører.Målet vårt for 2030 er krystallklart. Vi skal kutte utslippene våre med minst 40 prosent sammenlignet med 1990-nivå, sier Helgesen.

Han tror ikke flere mål er det som trengs.

- SV er flinke til å sette mål, men elendige til å nå dem. Da vi tok over styringen av klimapolitikken i 2013 viste fasit at vi var langt unna å nå klimamålene som Stortinget har satt. Jeg vil først og fremst prioritere tiltak for faktisk å kutte utslipp. Vi må kutte utslipp på alle områder i samfunnet, men transportsektoren står i en særstilling. Da SV satt i regjering var det lite strategisk tenking rundt utslippsreduksjoner i transport, sier Helgesen, som mener regjeringen har endret dette.

- Vi tok grep og ba om å få laget en egen klimastrategi i Nasjonal transportplan. Der har vi fått gode forslag til klimatiltak i transportsektoren, og den skal vi følge opp i arbeidet med transportplanen, sier han.