STORE ØDELEGGELSER: De 16 løpske godsvognene traff Oslo Container Terminal. Tre mennesker omkom og to ble skadet. Foto: Heiko Junge / SCANPIX
STORE ØDELEGGELSER: De 16 løpske godsvognene traff Oslo Container Terminal. Tre mennesker omkom og to ble skadet. Foto: Heiko Junge / SCANPIXVis mer

- Vi er nær en løsning på hva som skjedde da vognene løsnet

Havarikommisjonen undersøker fortsatt ulykken på Sjursøya for fullt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): For seks dager siden dundret 16 godsvogner gjennom hovedstaden etter å ha begynt å trille på Alnabru.

Den ville ferden endte opp på Sydhavna på Sjursøya. Vognene kolliderte med et Oslo Container Terminal, skjøv flere trailere ut i vannet og førte til store ødeleggelser på kaiområdet. Tre personer mistet livet i ulykken.

Samtaler med de involverteHavarikommisjonen jobber fortsatt med å få klarhet i hva som egentlig skjedde da vognene løsnet den 24. mars.

- Jeg vil ikke kalle det avhør, men vi har hatt samtaler med involverte. Blant annet de i kontrolltårnet, de som jobbet på Alnabru da ulykken inntraff, togledelsen og andre som har kunnskap om spor, forteller Knut A. Olsen, avdelingsdirektør for jernbane i Statens havarikommisjon for transport.

Han vil foreløpig ikke gå inn på hva som har kommet frem under disse samtalene.

- Jeg kan si såpass at vi er nær en løsning på hva som skjedde da vognene løsnet.

- Vi er nær en løsning på hva som skjedde da vognene løsnet

- Ofte kan liten tue velte stort lass, legger han til.

Sammenligner med andre ulykkerOlsen bekrefter at Havarikommisjonen ser etter sammenhenger med andre ulykker som har skjedd. Blant annet har de sett på ulykken i Trondheim for kun to måneder siden, hvor det i likhet med Sjursøya-ulykken var godsvogner fra CargoNet involvert.

Vognene braste inn i et lagerbygg på Piren i Trondheim. Til alt hell ble ingen personer skadet.

- Vi har ikke sett så mange likhetstrekk mellom disse to ulykkene, men det er høyst relevant å se om det kan ha en sammenheng, sier Olsen.

Havarikommisjonen skal lovet å ha ferdig en foreløpig rapport 30 dager etter ulykken, altså 21. april. Olsen sier denne rapporten kan komme tidligere.

REKONSTRUERTE ULYKKEN: To polititeknikere og tre respresentanter fra Statens havarikommisjonfikk hjelp av Jernbaneverket og CargoNet til å gjennomføre rekonstruksjonen av dødsferden på Alnabru. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
REKONSTRUERTE ULYKKEN: To polititeknikere og tre respresentanter fra Statens havarikommisjonfikk hjelp av Jernbaneverket og CargoNet til å gjennomføre rekonstruksjonen av dødsferden på Alnabru. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

OmkomDe tre som mistet livet i ulykken på Sjursøya er:

* Cato Kyrre Breistrand (født i 1952)

* Geir Atle Lind (født i 1961)

* Leif Kåre Nordmo (født i 1943)

Nordmo jobbet som trailersjåfør, og var inne i Oslo Container Terminal for å kvittere ut en container da godsvognene kom dundrende.

TOGVOGNER I VANNET: En av togvognene fløy over en båt over havnet i vannet. FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN
TOGVOGNER I VANNET: En av togvognene fløy over en båt over havnet i vannet. FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Lind jobbet i ekspedisjonen ved Oslo Container Terminal. Det hadde han gjort i 25 år.

Breistrand var ansatt i Oslo Havn, og arbeidet med renhold i nærheten av togskinnene.

Kvinne (35) fortsatt ustabilEn kvinne (35) og en mann (65) ble skadet i ulykken. Begge jobbet i Oslo Container Terminal.

Den 35-årige kvinnen har vært kritisk og ustabil siden ulykken. Ifølge Ullevål sykehus er tilstanden hennes i dag fortsatt ustabil.

Skadene beskrives som alvorlige. Hun har bruddskader og skader i ansikt, bryst og buk.

- Hun må fortsatt gjennomgå flere operasjoner og vil ikke kunne være tilbake på jobb før om ganske lang tid, sier 35-åringens sjef, direktør Knud Vang Nilsen til Dagbladet.

UNDERSØKER BREMSENE: Her holder Jernbaneverket befaring på Alnabru skifteterminal. Det var her den ville ferden til 16 løse godsvogner startet. Mannskaper undersøker holdebremsene der vognsettet sto. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
UNDERSØKER BREMSENE: Her holder Jernbaneverket befaring på Alnabru skifteterminal. Det var her den ville ferden til 16 løse godsvogner startet. Mannskaper undersøker holdebremsene der vognsettet sto. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet Vis mer

Kvinnen er fortsatt innlagt på intensivavdelingen på Ullevål universitetssykehus.

65-åringen fikk bruddskader, knuste ribben, og skader i hodet.

- Jeg pratet med 65-åringen i dag, og han er ved godt mot, sier Nilsen.

KRASJ VED KONTAINERE: De løpske godsvognene krasjet inn i Oslo Container Terminal like ved kontainerne som står stablet i Oslo Havn. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
KRASJ VED KONTAINERE: De løpske godsvognene krasjet inn i Oslo Container Terminal like ved kontainerne som står stablet i Oslo Havn. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer