Vi er på postordretoppen

Aldri før har så mange handlet på postordre, og Norge ligger på Europa-toppen i denne type handleform. Tre av fire personer fra 15 år og oppover har kjøpt varer fra katalogene, og høytlønte kvinner i Trøndelag og Nord-Norge er ivrigst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser en fersk undersøkelse som Norsk Gallup har gjennomført for Norsk Postordreforening (NPF).

- Folk handler på postordre for å spare tid, og det er kvinner med utdanning og god økonomi som handler mest. Mange av dem er dobbeltarbeidende, og da er det lettvint å bestille fra postordrekataloger, sier daglig leder Tore Kvarud i NPF .

Flest kvinner

Undersøkelsen viser at det er de høyt utdannende kvinnene som også er de ivrigste kundene. 63 prosent med universitets- eller høyskoleutdanning har handlet på postordre i løpet av de siste 12 månedene. Bare 40 prosent av dem med grunnskole handlet i samme periode.

Mest handleglade

- Handlemønsteret er fremdeles veldig tradisjonsbundne. Kvinner handler klær, bøker og kosmetikk, mens menn bestiller musikk og elektroniske artikler, bekrefter Kvarud. 60 prosent av landets kvinner og 45 prosent av mennene handlet på postordre de siste tolv månedene.

Ifølge NPF kjøpte vi postordreartikler for 4,5 milliarder kroner i fjor. På det siste året økte handelen med 7,4 prosent.

- Det er et svært høyt tall sammenliknet med andre vestlige land. Bare Finland øker mer enn oss, opplyser Kvarud.

Så handlet også 53 prosent av alle nordmenn på postordre i løpet av de siste tolv månedene. Mest handleglade er befolkningen i Trøndelag og Nord-Norge. Her har 57 prosent handlet på postordre det siste året. Minst ivrige er folk i Oslo og Akershus, der bare én av to hadde kjøpt varer via postordre. Hver tredje kunde handler fem ganger eller mer i året.

Det ser ut som om 1997 blir nok et rekordår. Allerede nå ligger vi sju prosent over fjorårstallene innen postordresalg.