- Vi får det ikke til. Vi ender i elva

Siste melding fra cockpiten på flyet som landet i Hudson-elva. Les besetningens dramatiske historie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bare sekunder etter at Airbus 320A-maskinen hadde tatt av fra La Guardia-flyplassen i New York, oppdaget de to pilotene en fugleflokk direkte i flyets bane.

- Cockpitvinduet var fullt av fugler, har flyets kaptein, Chesley B. Sullenberger III, fortalt til kommisjonen som etterforsker en av de mest mirakuløse landingene i aviasjonshistorien, ifølge New York Times.

Fuglene er mest sannsynlig gjess.

Hyller «Sully»
Like etter avgangen torsdag kveld norsk tid, mistet Flight 1549 kraften i begge motorene og måtte foreta en nødlanding i Hudson-elva.

Alle de 150 passasjerene og fem besetningsmedlemmene ombord overlevde krasjlandingen i elva.

Nærmere 80 personer ble fraktet til sykehuset, men ingen ble livstruende skadd.

Sullenberger, eller «Sully» som han kjærlig har blitt omdøpt av beboerne i New York, får mesteparten av æren for den positive utgangen på en svært dramatisk situasjon. 

SNARTENKT: Kapteinen «Sully» fikk raskt kallenavnet «helten fra Hudson» etter den mirakuløse landingen. Han har tidligere vært pilot i det amerikanske luftforsvaret.  Foto: AP PHOTO/SCANPIX
SNARTENKT: Kapteinen «Sully» fikk raskt kallenavnet «helten fra Hudson» etter den mirakuløse landingen. Han har tidligere vært pilot i det amerikanske luftforsvaret. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

Kapteinen feires som USAs stor helt og har fått skryt av både New Yorks borgermesteren Michael Bloomberg og den påtroppende presidenten Barack Obama.

Granskes av havari- kommisjonen
Hendelsen har fått massiv oppmerksomhet verden over.

Flyselskapet US Airways har siden ulykken valgt å skjerme både pilotene og besetningsmedlemmene fra det enorme mediepåtrykket.

Istedenfor valgte den amerikanske havarikommisjonen, som etterforsker ulykken, i går å gå ut med detaljene rundt landingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De bygger sin historie på intervjuer med mannskapet, samt lydopptak av kommunikasjonen mellom cockpiten og kontrolltårnet.

ERFARNE PILOTER: Flyets førstestyrmann Jeffrey B. Skiles har også fått sin del av æren for den vellykkede nødlandingen. Hele besetninger har derimot fått munnkurv av flyselskapet til etterforskningen er avsluttet. Det var den amerikanske havarikommisjonen som i går overbrakte pilotenes egen versjon av hva som skjedde under torsdagens flytur. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIX
ERFARNE PILOTER: Flyets førstestyrmann Jeffrey B. Skiles har også fått sin del av æren for den vellykkede nødlandingen. Hele besetninger har derimot fått munnkurv av flyselskapet til etterforskningen er avsluttet. Det var den amerikanske havarikommisjonen som i går overbrakte pilotenes egen versjon av hva som skjedde under torsdagens flytur. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

Ville dukke
Det var flyets førstepilot Jeffrey B. Skiles som førte flyet etter avgang, da fugleflokken dukket opp.

Flyet lå da på 3000 fot (omkring 915 meter) og holdt en hastighet på cirka 400 kilometer i timen.

Da Sullenberger så opp fra papirene han studerte og oppdaget fuglene, var hans første instinktive reaksjon å dukke ned.

Kapteinen tok straks over spakene. Omtrent samtidig hørte kabinpersonalet et høyt smell før begge motorene sluknet.

Sullenberger kjente en ny lukt i kabinen.

- Det luktet brent fugl, skal han ha bemerket, ifølge kommisjonens talskvinne Kathryn O. Higgins.

DE ELEKTRONISKE VITNENE: De svarte boksene, flyets tale- og navigasjonsopptakere ble hentet ut i går kveld. Disse oversendes nå til Washington for videre undersøkelser.  Foto: AP PHOTO/SCANPIX
DE ELEKTRONISKE VITNENE: De svarte boksene, flyets tale- og navigasjonsopptakere ble hentet ut i går kveld. Disse oversendes nå til Washington for videre undersøkelser. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

Lenge før det kom noe informasjon fra cockpiten, forsto passasjerene at noe veldig galt var i gjære, ifølge kabinpersonalet.

- Det var helt stille. Akkurat som å være på biblioteket, fortalte en av dem under intervjuet med havarikommisjonen.

Lette etter andre løsninger
Med begge motorene ute av drift, begynte flyet raskt å miste fart og falle.

Mens Sullenberger forsøkte å navigere flyet, satte førstepiloten Skiles i gang med en den påkrevde nødprosedyren for å restarte motorene.

Pilotenes utfordring er at en slik omstart krever langt mer tid for å gjennomføres, og flyet burde da ligge på omkring 35 000 fot (10 668 meter), og ikke 3000 fot, slik tilfellet var her.

ROSER BESETNINGEN: Til tross for at situasjonen forløp svært dramatisk, handlet pilotene og besetningsmedlemmene helt riktig, framholdt havarikommisjonens talskvinne, Kathryn Higgins, på gårsdagens pressekonferanse. Foto: REUTERS/SCANPIX
ROSER BESETNINGEN: Til tross for at situasjonen forløp svært dramatisk, handlet pilotene og besetningsmedlemmene helt riktig, framholdt havarikommisjonens talskvinne, Kathryn Higgins, på gårsdagens pressekonferanse. Foto: REUTERS/SCANPIX Vis mer

Besetningen hadde en løpende diskusjon med kontrolltårnet. En mulig retur til La Guardia ble diskutert, men forkastet.

- Flyet lå for lavt og hadde en for lav hastighet. Det var for mange bygninger rundt flyplassen, og området rundt er for tett befolket, var tårnets konklusjon til hvorfor flyet måtte forsøke å finne et annet landingssted.

- Vi får det ikke til. Vi kan komme til opp til å ende i Hudson, skal en av pilotene ha kommentert til kontrolltårnet.

En annen flystripe, Teterboro, ligger i forstaden New Jersey, i relativt kort avstand fra elva.

Også denne ble vurdert, men avlsått av samme grunn som La Guardia - stor sannsynlig for at flyet ikke ville nå fram til landingsplassen.

KRASJET MED GJESS: Mye tyder på at det var flokk kanadagjess som forårsaket motorhavari for Flight 1549. Her tar en annen US Airways-maskin fra Charlotte Douglas International Airport i Charlotte, omringe av gjessene. Foto: AP PHOTO/SCANPIX
KRASJET MED GJESS: Mye tyder på at det var flokk kanadagjess som forårsaket motorhavari for Flight 1549. Her tar en annen US Airways-maskin fra Charlotte Douglas International Airport i Charlotte, omringe av gjessene. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

- Vi får det ikke til. Vi kommer til å ende i elva, var den siste kommentaren fra cockpiten til kontrolltårnet.

Fikk ned farta
De to pilotene begynte å forberede flyet på nødlandingen.

Ved hjelp av en liten elektrisk motor som fremdeles fungerte, hadde flyet nok kraft til at de fikk senket flapsene på vingene, for å begrense farten og få en mer kontrollert nedfart.

Like før flyet traff vannet, fikk passasjerene beskjed om å forberede seg på buklandingen.

Selve treffet med vannet kjentes spesielt godt i den bakerste delen av flyet. En rekke løse gjenstander fløy rundt i kabinen.

Åpnet feil dør
Evakueringen ble satt i gang minutter etter landingen gjennom cockpitutgangen, mens bakdelen av flymaskinen begynte å synke.

VANSKELIGE BERGNINGSFORHOLD:  Is og det mørke vannet gjør det vanskelig for dykkere å lokalisere flyets motorer. Foto: AP PHOTO/SCANPIX
VANSKELIGE BERGNINGSFORHOLD: Is og det mørke vannet gjør det vanskelig for dykkere å lokalisere flyets motorer. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

En av passasjerene forsøkte å åpne den bakerste døra, som allerede var delvis under vann.

Hun ble stoppet av kabinpersonalet, men vannet startet å flomme inn.

Flyvertinnen som befant seg ved denne utgangen hadde raskt vann til brystet.

Hun fikk på seg redningsvest, kom seg ut gjennom døra foran i flyet og inn på en redningsflåte.

Det kalde vannet gjorde at kvinnen på daværende tidspunkt ikke merket at hun hadde et dypt kutt i beinet.

OPP AV VANNET: I går kveld lokal tid ble Airbus 320A-maskinen hevet opp av elva Hudson, der den endte sin ferd på torsdag.   Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
OPP AV VANNET: I går kveld lokal tid ble Airbus 320A-maskinen hevet opp av elva Hudson, der den endte sin ferd på torsdag. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX Vis mer

Passasjerene ble fraktet vekk ved hjelp av flåter og ferger som befant seg i nærheten på landingstidspunktet. Bildene, som har gått verden rundt, viser flere passasjerer ventende på redning på vingene til det synkende skipet.

- Gjorde alt riktig
Havarikommisjonen brukte deler av gårsdagens pressekonferanse til å rose pilotenes og kabinpersonalets innsats under de dramatisk minuttene.

- De handlet helt etter boka, forklarte Higgins til de frammøtte journalistene. 

Det spesielle her er at slike nødinstrukser har til nå eksistert bare i bøker og under simuleringer, siden ingen annet passasjerfly på denne størrelsen har lyktes å foreta en såpass kontrollert vannlanding tidligere.

Fant de svarte boksene
Etterforskerne har tidligere i helga vært opptatt av å finne fram til flyets to motorer.

Det ble i går spekulert i om sammenstøttet med fuglene var så kraftig at begge motoren ble revet av i lufta, eller om de løsnet da flyet traff vannet.

I går kveld ble en av motorene lokalisert i vannet.

VILLE LANDE VED SIDEN AV ET FARTØY: Flykapteinen  Chesley B. Sullenberger III fulgte prosedyren for nødlanding i vann og forsøkte å lande i nærheten av et eller flere sjøfartøy, som kunne bistå med evakueringen. Foto: REUTERS/SCANPIX
VILLE LANDE VED SIDEN AV ET FARTØY: Flykapteinen Chesley B. Sullenberger III fulgte prosedyren for nødlanding i vann og forsøkte å lande i nærheten av et eller flere sjøfartøy, som kunne bistå med evakueringen. Foto: REUTERS/SCANPIX Vis mer

Samtidig startet arbeidet med å heve flyet opp av elva.

Heveoperasjonen var vellykket og flyet undersøkes nå av etterforskerne.

I løpet av morgentimene i dag ble også de svarte boksene, taleopptakene fra cockpiten og flyets navigasjonssystem hentet ut.

Disse fraktes nå til Washington, for videre sjekk av havarikommisjonen.