KUNNE VÆRT UNNGÅTT: Uleselig eller manglende dokumentasjon på betalt parkering er blant de vanligste årsakene til at private parkeringsselskap skriver ut bøter. Det var ikke vanskelig å finne eksempler på både bot og uleselig dokumentasjon i fotografens bil. Illustrasjonsfoto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
KUNNE VÆRT UNNGÅTT: Uleselig eller manglende dokumentasjon på betalt parkering er blant de vanligste årsakene til at private parkeringsselskap skriver ut bøter. Det var ikke vanskelig å finne eksempler på både bot og uleselig dokumentasjon i fotografens bil. Illustrasjonsfoto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Vi får en million parkeringsbøter i året

Det verste er at det ville vært enkelt å unngå. Her er parkeringsselskapenes tre enkle råd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det skrives ut omtrent en million parkeringsbøter i Norge i løpet av et år. Hvis vi tar utgangspunkt i en gjennomsnittssum per bot på 500 kroner for alle kontrollavgifter som skrives ut, så blir det mye penger, sier Egil Østvik, som er daglig leder av Norges Parkeringsforening.

Regnestykket ender opp i smått utrolige 500 millioner kroner.

Penger som har gått fra våre lommebøker til stat, kommune og private selskaper fordi vi har parkert feil. Det nøyaktige beløpet er per i dag ikke mulig å dokumentere, da de private selskapene i stor grad ikke oppgir tall. Østvik anslår at 600 000 bøter kreves inn av private selskap.

Gode råd Det private parkeringsselskapet Q-park krever inn rundt 185 000 bøter i året, der gjennomsnittssummen ligger på 620 kroner per bot. Det utgjør opp til 114 millioner kroner i betalte parkeringsbøter.

I en pressemelding fra Europark går det fram at 60 prosent av alle bøtene som skrives ut, skyldes at parkeringsvakten ikke har funnet noen billett eller at lappen har vært uleselig. 30 prosent av bøtene skyldes at parkeringstiden har gått ut.

I den samme pressemeldingen kommer parkeringsselskapet med tre enkle råd som kan bidra til færre bøter:

PROBLEMER:I Krusesgate i Oslo måtte sjåfør og brannkonstabel Rune Sten Nilsen (t.v.) gi opp å komme forbi parkerte biler og issvuller i veien.  Underbrannmester Sverre Starholm mener dette er daglige problemer i Oslo. Bildet er fra januar 2012. Foto: Øistein Norum Monsen /Dagbaldet
PROBLEMER:I Krusesgate i Oslo måtte sjåfør og brannkonstabel Rune Sten Nilsen (t.v.) gi opp å komme forbi parkerte biler og issvuller i veien. Underbrannmester Sverre Starholm mener dette er daglige problemer i Oslo. Bildet er fra januar 2012. Foto: Øistein Norum Monsen /Dagbaldet Vis mer

• Sjekk skiltingen

• Ha synlig billett i frontruta

• Pass tiden.

20 sekunder Lars Monsen er kontrolldirektør i Q-park og mener mange av bøteleggelsene kunne vært unngått dersom folk hadde brukt 20 sekunder ekstra på å sjekke parkeringsforholdene.

- Vi lever i en hektisk hverdag, men akkurat når man skal parkere, så gjelder det å være tilstede i sitt eget liv, sier Monsen til Dagbladet.

Han opplyser om at prosentandelen av parkeringsforeteelser er veldig like som tallene Europark oppgir. Det går mest i manglende dokumentasjon og utgåtte billetter.

Trafikksikkerhet Hos bymiljøetaten i Oslo ser statistikken litt annerledes ut. Parkeringsvaktene skriver ut flest gebyrer i forbindelse med feilparkeringer i strid med veitrafikkloven. I 2012 ble det skrevet ut 189 119 bøter der bilister hadde parkert på gangfelt, fortau eller parkeringsplasser som er beregnet på forflytningshemmede.

FARLIG: Parkeringsvaktene i Miljøetaten i Oslo har størst fokus på trafikksikkerhet. Foto: Bymiljøetaten
FARLIG: Parkeringsvaktene i Miljøetaten i Oslo har størst fokus på trafikksikkerhet. Foto: Bymiljøetaten Vis mer

Da Dagbladet ble med parkeringsvakt Frank Bruun (55) ut på jobb i januar i år, kunne han fortelle at hovedfokuset lå på å redusere farlige situasjoner i trafikken. I tillegg har de i bakhodet at nødetatene skal ha god framkommelighet.

- Å hindre at nødetatene kommer fram kan få fatale følger som at brannvesenet ikke kommer tidsnok fram til åstedet og ikke klarer å slukke brannen, sa Bruun til Dagbladet.

Når det gjelder bøter som går på manglende betaling eller utgått billett, skrev bymiljøetaten ut 52 462 gule lapper i fjor.

EFFEKTIV: Frank Bruun (55) er parkeringsvakt og teamleder i Bymiljøetaten og fant raskt fram til bilister som feilparkerte på Frogner og Skøyen da Dagbladet fikk være med ut på jobb. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
EFFEKTIV: Frank Bruun (55) er parkeringsvakt og teamleder i Bymiljøetaten og fant raskt fram til bilister som feilparkerte på Frogner og Skøyen da Dagbladet fikk være med ut på jobb. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer