- Vi føler vi beveger oss helt ut på kanten, men mener vi havner på riktig side

Blindeforbundet får internasjonal oppmerksomhet for førerhund-reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Den siste uka har Norges Blindeforbund fått mye oppmerksomhet for sin reklamefilm «Could have been worse».

Reklamen, som ble laget i anledning den internasjonale førerhund-dagen i april i fjor, har nemlig blitt delt på flere utenlandske nettsider, og blitt sett av over 300 000 på Youtube.

- Vi har fått mange henvendelser fra kolleger og organisasjoner i andre land, og også forespørsel om å sende den på tyske tv-kanaler, forteller informasjonsleder i Norges Blindeforbund, Kristin Ruud, til Dagbladet.

Se videoen øverst i saken.

Her hjemme har reklamefilmen, som er et samarbeid mellom Blindeforbundet og Try Reklamebyrå, vært sendt på TV 2.

- Overraskende - Vi ble litt overrasket da det begynte å strømme inn med meldinger. Men vi syns det er kjempemorsomt og er veldig, veldig glad for det, sier hun.

Videoen ble laget etter at Blindeforbundet fikk tilbakemeldinger fra førerhundbrukere om at de ofte nektes å ha med førerhunden sin inn på restauranter, butikker, kjøpesentre, hoteller og drosjer.

For å fremme det viktige budskapet i videoen, spilles det på humor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer