DRAMATISK: Det var svært røff sjø da mannskapet på Kamaro ble reddet. Foto: Kystvakten
DRAMATISK: Det var svært røff sjø da mannskapet på Kamaro ble reddet. Foto: KystvaktenVis mer

- Vi forberedte oss på det aller verste

Da kun to mann sto igjen på dekk røk slepet til «Kamaro».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BARENTSHAVET/HAMMERFEST/TROMSØ (Nordlys): Like etter hadde begge to hoppet i havet og blitt brakt i sikkerhet i et Lynx-helikopter fra Kystvakta.

Dermed var et foreløpig punktum satt for et tre dager langt drama for mannskapet ombord på kystvaktskipet KV Harstad, som febrilsk har jobbet for å redde de 14 personene ombord i fiskebåten.

- Vi har holdt pusten i tre dager, sier skipssjef Øystein Salamonsen til Nordlys.

Slepetrossa kunne ryke KV Harstad ble tilkalt onsdag, da autolineren «Kamaro» mistet motorkraften sør for Bjørnøya. Det var orkan i kastene da kystvaktskipet kom til unnsetning om lag 70 nautiske mil sør for Bjørnøya.

Gjennom torsdagen slepte de den nærmere land i tre til fire knops fart. Fredag formiddag, i full storm 30 nautiske mil nordvest av Sørøya, oppsto problemene for alvor.

- Det begynte med at slepetrossa ombord var i ferd med å ryke, sier Salamonsen.

Det lot seg ikke gjøre å gjennomføre slepet, og oppkobling var ikke aktuelt fordi det ikke var noe å feste i.

- Da visste vi hva fasiten ville bli, og da måtte man bare handle deretter. Først måtte vi tenke på folkene om bord, og deretter på båten etter hvert, forteller skipssjefen.

Forsterkninger tilkalt Forsterkninger ble tilkalt. KV Barentshav dro ut for å støtte skipet. Et Super Puma-helikopter fra Hammerfest og et Lynx-helikopter fra Kystvakta ble sendt nordover, mens Forsvaret stilte et Orion-fly i beredskap

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi visste at det ble mørkt snart, så vi måtte handle raskt, sier Salamonsen.

- Vi var fullstendig styrt av vær og vind. Skrekkscenariet var at de ville ryke på land. Da er det for sent.

- Fryktet dere at det hele skulle ende i katastrofe?

- Det er klart at når vi holder på så har vi en lang horisont i det vi gjør. Ett av momentene er å forberede seg på flere utfall, og ta vurderinger ut fra det. Ett av utfallene var det verste. Nå var vi kommet til «point of no return», sier skipssjefen.

- Egentlig hadde vi ikke tenkt å gå så nær land. Allerede torsdag forsøkte vi å legge oss på været, men det lot seg ikke gjøre på grunn av den sterke vinden, forteller han.

Løftet i helikopter Klokken 13.20 var Super Pumaen kommet frem til skipet. Først ønsket mannskapet ombord på redningshelikopteret å heise ned en mann til dekket på «Kamaro» for å plukke opp én og én fra dekket.

Det viste seg imidlertid å være for risikabelt. Derfor måtte mannskapet hoppe én og én ned i havet, for så å bli hentet opp i helikopteret.

MÅTTE HOPPE I HAVET: På grunn av sikkerheten måtte mannskapet hoppe ut i det iskalde vannet for å bli berget av helikopter. Foto: Kystvakten
MÅTTE HOPPE I HAVET: På grunn av sikkerheten måtte mannskapet hoppe ut i det iskalde vannet for å bli berget av helikopter. Foto: Kystvakten Vis mer

Aksjonen startet klokken 13.50. Klokken 14.20 var 11 av de 14 mannskapene på «Kamaro» reddet. Et Lynx-helikopter sørget for å plukke opp de tre siste.

- Det var to mann igjen på båten da slepet brakk. Det var i grevens tid, sier Salamonsen.

Han sier at det var spesielt å følge siste del av redningsaksjon fra sidelinjen.

- Det er en krevende manøver, og det er krevende for dem som hopper også. Men det gikk heldigvis veldig bra, og ble utført av veldig profesjonelle flygere, sier Salamonsen.

Berømmer besetningen Nå er «Kamaro» tømt for folk.

- Vi ligger sammen med KV Barentshavet og passer på den, og varsler annen trafikk i området. Vi har til hensikt å komme ombord eller få den under slep i løpet av kvelden eller natten.

- Vi håper den skal komme inn vest av Sørvær, fortsetter Salamonsen.

Han roser avslutningsvis mannskapet på «Kamaro».

- Jeg må jeg få lov til å berømme besetningen. De var rolige og profesjonelle sjøfolk som har vært ute ei vinternatt før.

FRYKTET DET VERSTE: Skipssjef Øystein Salamonsen fryktet det verste under den dramatiske redningsaksjonen. Foto: Kystvakten
FRYKTET DET VERSTE: Skipssjef Øystein Salamonsen fryktet det verste under den dramatiske redningsaksjonen. Foto: Kystvakten Vis mer