Populært: Omsetningen i forhåndsbestillinger ble doblet i 1. kvartal i år, mot oppstartskvartal i fjor. Foto: NTB Scanpix
Populært: Omsetningen i forhåndsbestillinger ble doblet i 1. kvartal i år, mot oppstartskvartal i fjor. Foto: NTB ScanpixVis mer

Vi forhåndsbestilte taxfree for 27 millioner

I fjor ble det mulig å forhåndsbestille varer i norske taxfree-butikker. Omsetningsveksten tyder på at det var etterlengtet.

Finansavisen: Travel Retail Norway (TRN), som driver taxfree-butikkene ved de største flyplassene i Norge, lanserte i januar i fjor muligheten for å forhåndsbestille taxfree-varer på nett.

I løpet av fjoråret ble det gjennomført nesten 22.000 forhåndsbestillinger til en totalsum på 27,2 millioner kroner, skriver Finansavisen.

– Vi skjønner at noe av det folk verdsetter, spesielt når de kommer hjem fra reise, er at det går raskt og effektivt. Netthandel er en stor medhjelper til det, sier Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i TRN.

Større gjennomsnittskjøp

I første kvartal i år ble omsetningen doblet, sammenlignet med oppstartskvartalet i fjor.

Kundene som forhåndsbestiller handler i gjennomsnitt for 1.250 kroner, mens den gjennomsnittlige handlekurven for vanlig handel i ankomsthallen ligger på rundt 820 kroner.

– En større handlekurv er absolutt bra for oss, men vi har også ekstra kostnader knyttet til tjenesten. Vi gjør jobben med å plukke varene for kunden og garanterer at det skal gå fort, sier Dagestad.

Ved oppstarten av tjenesten måtte bestillingene registreres minst 24 timer før ankomst til flyplassen. Nå er fristen 12 timer.

Blant bestillingene finnes kunder som bestiller flere måneder i forveien, men brorparten bestiller nær fristen.

– Vi vil være så raske vi klarer og neste steg er seks timer. Vi tror det er ganske mange som ikke bruker tjenesten på grunn av fristen på 12 timer, fordi de først tenker på det den dagen de reiser, sier Dagestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Aldri lang kø

Varene som kan bestilles på nett er de samme som i taxfreebutikken og prisen er lik. Kunden indikerer selv hvor mange kvoter han eller hun bestiller for, og viser boardingkort og betaler i en egen skranke for forhåndsbestillinger i taxfreebutikken.

– Risikerer man ikke da å måtte stå i kø for å betale for varene?

– Nei, klikk & hent-desken er overbemannet og det er aldri lange køer her, sier Dagestad.

Han opplyser at TRN jobber med å finne ut om de kan få på plass en betalingstjeneste på nett innenfor konsesjonen selskapet har, som gjelder taxfreehandel i butikk.

De mest populære bestillingsvarene ved ankomst er vin, sprit, hudpleie og kosmetikk, tobakk og søtsaker.

– Kundene som bestiller på forhånd kjøper mer vin, og mye av omsetningsveksten på nett ligger nok i vin. Noe av det kan skyldes at kundene velger å bruke hele kvoten når de først bestiller på nett.

TRN eies av tyske Heinemann og tilbyr forhåndsbestillinger ved alle sine flyplassbutikker i Norge, på Gardermoen, Flesland, Kjevik, Sola og Værnes.

– Vi trodde det var forretningsreisende som primært ville bruke tjenesten, men vi ser at også mange småbarnsfamilier ønsker å unngå å gå gjennom butikkene med barn og bagasje, sier Dagestad.

Flere økonomisaker:

Vil la oljeprisen gå til 80-85 dollar før de løfter en finger

Stjernekokken soper inn