Vi har levd så lenge med Ikea-prinsippet at vi knapt reagerer på at alle produsenter av varer og tjenester får oss forbrukere til å gjøre stadig mer selv. Vi bestiller våre flyreiser og hoteller og utfører det aller meste av bankenes tjenester. For ikke å snakke om selvbetjeningsprinsippet i alle butikker. Vi sørger for at møbelindustrien, reiselivsbransjen og finansnæringen får redusert sine kostnader. De trenger ikke lenger så mange ansatte. I NHO heter det at bedriftene bedrer sin produktivitet og sin konkurranseevne. Det siste nå er at kundene på Ikea selv skanner strekkoden på sine varer, taster bekreftende på en skjerm, stikker bankkortet inn i en sprekk og smetter ut av hallen med sine varer foran lange køer av sinker. Kassadamer og -menn er nå en truet art.
Bør Børsons tid er definitivt forbi. Butikker med disk er blitt verneverdige. Jeg har nostalgisk glede av å gå på Grünerløkkas polutsalg, hvor vi ennå stiller oss opp etter hverandre og med beste skjønn vurderer hvilken kø som vil gå raskest unna. Framme ved disken møter vi Europas beste kompetanse på hvilke viner vi bør velge. Kanskje hadde det gått fortere med selvbetjening. Men hadde vi fått bedre vin?
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger