- TOLKET DET SOM EN VENNS BEKYMRING: Sykehusdirektør Tove Strand vil ikke si noe om hvorvidt telefonsamtalene fra helseminister Bjarne Håkon Hanssen førte til endringer i behandlingsopplegget
for pasient Inge Ryan, SVs parlamentariske leder. Her er de to fotografert under et offisielt besøk som helseministeren gjorde på Ullevål universitetssykehus i Oslo. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX
- TOLKET DET SOM EN VENNS BEKYMRING: Sykehusdirektør Tove Strand vil ikke si noe om hvorvidt telefonsamtalene fra helseminister Bjarne Håkon Hanssen førte til endringer i behandlingsopplegget for pasient Inge Ryan, SVs parlamentariske leder. Her er de to fotografert under et offisielt besøk som helseministeren gjorde på Ullevål universitetssykehus i Oslo. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIXVis mer

- Vi gjør vårt ytterste for alle

Direktør ved Ullevål universitetssykehus, Tove Strand, sier hun tolker helseminister Bjarne Håkon Hanssens telefon som en venns bekymring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Sykehusdirektøren, som var helseminister for Ap for noen år siden, er ordknapp om telefonene fra helseministeren om en bestemt pasient, SV-topp Inge Ryan.

Etter to telefonsamtaler med Bjarne Håkon Hanssen orienterte hun avdelingsoverlege ved avdelingen der Inge Ryan var pasient, om henvendelsen.

Hun vil ikke si noe om Hanssens telefoner førte til endring i opplegget.

— Jeg kommenterer ikke enkeltpasienter, men kan svare Bjarne Håkon Hanssen og andre at vi gjør vårt ytterste for alle våre pasienter. Hvis man ikke er fornøyd, kan man levere en klage som vi så forholder oss til. Det er alltid nyttig å få tilbakemeldinger fra våre pasienter.

— Har det kommet noen klage fra Ryan?
— Ikke som jeg kjenner til.

— Opplevde du det som upassende eller utilbørlig at helseministeren ringte angående Ryan?
— Nei, jeg tok det som en henvendelse fra en venn som ønsket at hans venn skulle få god behandling.

— Hanssen sier han undret seg over at Ryan var på Ullevål og ikke på Rikshospitalet?

— Jeg har ingen kunnskap om det. Vi gjør uansett det ytterste for alle pasienter som er kommet innenfor våre murer. Slik sett var henvendelsen unødvendig. Vi er stolte av det tilbudet vi har, sier Strand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Administrerende direktør Jan Eirik Thoresen ved det nye Oslo universitetssykehus sier han ikke syntes det var underlig at helseministeren ringte ham personlig om en sykehuspasient.

— Mange ringer
— Mange ringer til direktøren med spørsmål som gjelder pasienter. Jeg mente spørsmålene fra Bjarne Håkon Hanssen var verdt å reflektere over, sier Thoresen til Dagbladet.

— Hanssen ville vite hvorfor stortingsrepresentanten lå på Ullevål og ikke på Rikshospitalet. Spørsmål to var om han fikk den
behandlingen han trengte, sier Thoresen.

— Er ikke Ullevål bra nok for stortingsrepresentanter?

— Jeg er helt sikker på at Ullevål også ga den pasienten god behandling, sier Thoresen.

Administrerende direktør Bente Mikkelsen for Helse Sør-Øst bekrefter at helseministeren tok kontakt med henne med de samme spørsmålene som Thoresen fikk.

— Syntes du det var rart?
— Generelt er det få henvendelser jeg får om pasienter, men når jeg får dem, ringer jeg til direktøren på sykehuset. Jeg oppfattet denne henvendelsen som en kollega som lurte på om pasienten var riktig plassert, og om han hadde det bra. Jeg opplevde ikke dette som dramatisk, sier Mikkelsen til Dagbladet.

— Særbehandling?
— Når helseministeren selv ringer om en pasient, kan ikke en sykehusdirektør oppleve å føle seg presset til for eksempel å
gi særbehandling?

— Jeg tror ikke det oppleves som det. Det er viktig for oss å ha en rutine som innebærer at vi gir samme behandling til kong Salomo og Jørgen hattemaker, sier Bente Mikkelsen.

Hun bekrefter at det har vært tradisjon for at diplomater, stortingsrepresentanter og ellers personer som er midlertidig i Oslo,
har Rikshospitalet som primært behandlingssted.

— Jeg kjenner ikke reglementet for dette nå, sier Mikkelsen.