I fabrikkbygningen bak piggtrådgjerdet står fire tidligere ansatte og skuler på Dagbladets team, før de skynder seg å lukke porten og sikre den med hengelåser.
Etter mye om og men får vi slippe inn, men bare i kantina. Produksjonshallen er lukket område.
- Vi vet ikke mer enn dere om det som skjer nå, sier tidligere produksjonsleder Erik Bakke.
Klokka er 11.00. De ti ansatte som mistet jobbene sine etter konkursen i november er samlet igjen. Det de vet om Ford-samarbeidet har de lest i Dagbladet.
- Vi er optimister, sier Bakke. I går begynte bilbyggerne å klargjøre for produksjon igjen. Åtte gutter og to jenter. Sammen har de bygd, prøvekjørt, krasjtestet og levd med den lille el-bilen. De vil svært gjerne se den på veien.
- Vi håper virkelig dette går bra. Vi har vært så nære målstreken og vi vil selvsagt være med videre, sier Erik Bakke.
I gangen ved utgangsdøra henger ti portretter. Alle på fabrikken har fått bildet sitt på veggen. Det er mye ledig plass, og Bakke håper å fylle den med nye ansikter.
- Dette er drømmen for oss. Vi vet vi er med på noe spesielt. Noe historisk, kanskje.
Ansatte i Pivco har i flere måneder arbeidet i selskapet uten å få ei krone i lønn. Etter konkursen i fjor høst ble de ansatte enige om ikke å gi seg.
De ansatte er medeiere i selskapet som nå har solgt 51 prosent av sine aksjer til Ford.