- Vi gremmes over behandlinga du har fått

NAV legger seg flate.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagblad-journalist John Rasmussens møte med NAV-systemet har rørt mange i løpet av helga, etter han publiserte sin NAV-historie i Dagbladet Magasinet på lørdag.

Mandag stod han side om side med direktøren for hele NAV, Joakim Lystad.

Lystad var konant i sitt svar til Rasmussen:

- Jeg kan på vegne av apparatet si at vi gremmes over behandlingen du har fått. Sånn skal det ikke være, og mer er det egentlig ikke å si om akkurat det, sa han direkte til Rasmussen.

Møtt med applaus Reaksjonene har strømmet inn etter historien, som du kan lese i sin helhet her. Dødelig syk av kreft brukte Rasmussen ti måneder på å få tak i saksbehandleren sin ved sitt lokale NAV-kontor.

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt er blant dem som reagerer sterkt på historien.

Direktørens beklagelse ble møtt med applaus fra publikum som hadde møtt opp for å få meg seg møtet mellom NAV-brukeren og direktøren.

Selv om direktøren var klar på at systemet svikta i møte med John Rasmussen, kan han ikke garantere at det han opplevde ikke vil skje igjen.

- Det finnes flere slike historier, men din er nok en av de verste jeg har hørt. Vi har 30 000 innkommende samtaler hver dag, derfor sier jeg at det vil være flere slike historier, men målet mitt er at det skal bli færre og færre, sa direktøren.

Se hele møtet i videoklippet øverst i denne saken.

- Verdiløs garanti Noe av det Rasmussen slet med i møte med NAV var å få svar fra saksbehandleren sin. NAV har en garanti som kalles tilbakeringingsgarantien, men kreftsyke Rasmussen ble ikke ringt tilbake.

- For meg så har ordet garanti den betydningen at noe kommer til å skje om garantien ikke blir fulgt opp. Det er ingen garanti når det eneste som skjer er at brukeren må ringe opp igjen, derfor frustrerte denne garantien meg. Jeg ble ikke tilbakeringt. Jeg har kjempet mye for å ikke være rasende hver eneste gang jeg har ringt til NAV, og har dessverre ikke alltid klart det. Den maktesløsheten man føler når man møter denne veggen er ikke så lett å beskrive. sier John Rasmussen.

- Det skjønner jeg, svarte NAV-direktøren.

- Målet vårt er at 85 prosent av henvendelsene skal være tilbakeringt innen 48 timer. Det målet når vi, men denne ordningen ble etablert i 2010, sier han.

Innrømmer feil Direktøren innrømte at NAV hadde begått flere feil i behandlingen av Rasmussen, blant annet skulle de ifølge Lystad ikke ha krevd personlig oppmøte da han var såpass syk som han var.

- Du skulle også fått informasjon om kravet om å sende inn søknad om arbeidsavklaringspenger slik at du eller dine nærmeste kunne søkt om penger for deg, sier han.

Rasmussen har imidlertid fått avslag på flere klager på sin behandling. Til det sier direktøren av Trygderetten ikke er en del av NAV og at eventuelt kan anke kjennelsen til lagmannsretten.

Uenige om konsekvenser John Rasmussen opplevde at direktøren la seg flat, det er han glad for.

- Det er flott, samtidig er vi ikke enige om hvilke følger feilene i systemet skal få, sier han.

Etter møtet mellom brukeren og direktøren var det klart for politisk duell om NAV, fra Dagbladets valgbod ved Stortinget.

Her møtte Sylvia Graham (H) og statssekretær i arbeidsdepartementet Norvald Mo (Ap). De var begge forferdet av Rasmussens historie, men heller ikke de var enige om konsekvensene.

Høyre ønsker å innføre et NAV-ombud hvor misfornøyde brukere kan henvende seg. Det synes ikke Ap er noen god idé.

- Vi har vurdert det, men kommet til at det er bedre å sette resurssene inn i NAV blant annet for å få bedre saksbehandlere, sier Norvald Mo. 

NAV-DEBATT: NAV-direktør Joakim Lystad møtte Dagbladets John Rasmussen og sosionom og tidligere NAV-ansatt Heidi Follett til debatt i Dagbladets valgbod i dag. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
NAV-DEBATT: NAV-direktør Joakim Lystad møtte Dagbladets John Rasmussen og sosionom og tidligere NAV-ansatt Heidi Follett til debatt i Dagbladets valgbod i dag. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer