(Dagbladet): Dagblad-journalist John Rasmussens møte med NAV-systemet har rørt mange i løpet av helga, etter han publiserte sin NAV-historie i Dagbladet Magasinet på lørdag.
Mandag stod han side om side med direktøren for hele NAV, Joakim Lystad.
Lystad var konant i sitt svar til Rasmussen:
- Jeg kan på vegne av apparatet si at vi gremmes over behandlingen du har fått. Sånn skal det ikke være, og mer er det egentlig ikke å si om akkurat det, sa han direkte til Rasmussen.
Møtt med applaus Reaksjonene har strømmet inn etter historien, som du kan lese i sin helhet her. Dødelig syk av kreft brukte Rasmussen ti måneder på å få tak i saksbehandleren sin ved sitt lokale NAV-kontor.
Arbeidsminister Anniken Huitfeldt er blant dem som reagerer sterkt på historien.
Direktørens beklagelse ble møtt med applaus fra publikum som hadde møtt opp for å få meg seg møtet mellom NAV-brukeren og direktøren.
Selv om direktøren var klar på at systemet svikta i møte med John Rasmussen, kan han ikke garantere at det han opplevde ikke vil skje igjen.
- Det finnes flere slike historier, men din er nok en av de verste jeg har hørt. Vi har 30 000 innkommende samtaler hver dag, derfor sier jeg at det vil være flere slike historier, men målet mitt er at det skal bli færre og færre, sa direktøren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger