TROR IKKE UBÅT BLIR OPPDAGET: Bengt Gustafsson (80) var Sveriges forsvarssjef fra 1986 til 1994, og har skrevet boka «Sanningen om ubåtsfrågan: ett försök till analys» (2010). Han har liten tro på det svenske forsvaret vil finne noen ubåt. Foto: Igvald Karmhed / SVD/TT/Scanpix
TROR IKKE UBÅT BLIR OPPDAGET: Bengt Gustafsson (80) var Sveriges forsvarssjef fra 1986 til 1994, og har skrevet boka «Sanningen om ubåtsfrågan: ett försök till analys» (2010). Han har liten tro på det svenske forsvaret vil finne noen ubåt. Foto: Igvald Karmhed / SVD/TT/ScanpixVis mer

- Vi hadde større kapasitet på 80-tallet, og vi fant aldri noe

Tidligere svensk forsvarsjef sier til Dagbladet at han har liten tro på at svenskene finner noen ubåt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den pågående ubåtjakten i Stockholms skjærgård er langt fra Sveriges første. Gjennom 80- og 90-tallet varslet den svenske marinen om mer enn 6000 observasjoner av fremmede ubåter, ifølge NTB. Bare ni av observasjonene ble imidlertid bekreftet som brudd på territorialgrensen. 

Les også: - Russerne øver her, men har nok stukket av nå

Bengt Gustafsson (80) var Sveriges forsvarssjef fra 1986 til 1994, og har skrevet boka «Sanningen om ubåtsfrågan: ett försök till analys» (2010). Han har liten tro på det svenske forsvaret vil finne noen ubåt.
   
- Vi hadde ladde langt større kapasitet til denne typen operasjoner på 80-tallet enn i dag, og vi fant aldri noe. Jeg tror sjansen for at man skal lykkes med å fange noen ubåt nå, er små, sier den tidligere forsvarssjefen til Dagbladet.
 
- Nesten umulig å finne Den svenske skjærgården er full av gjemmesteder. Og dersom en ubåt legger seg på bunnen og holder seg i ro, er det nesten umulig å oppdage den, forklarer Gustafsson. Alt tyder på at russerne står bak, mener den tidligere forsvarsjefen. 

Han viser særlig til avisa Svenska Dagbladet, som i går kveld skrev at svenske myndigheter skal ha plukket opp en russisk nødsamtale.  Han peker også den russisk-eide oljetankeren «NS Concord», som Expressen har fotografert omkring ti landmil fra svenskekysten, omtrent på samme breddegrad som Stockolms sørlige skjærgård. Både «NS Concord» og et annet russisk-eid skip skal ha kurs mot Stockholm.

- Det skipet («NS Concord») kan ha plass til en miniubåt, sier Gustafsson.

NATO-press Den tidligere forsvarssjefen ser ubåtepisoden i sammenheng med tilsvarende hendelser i lufta. I september krenket to russiske jagerfly svensk luftrom, og i fjor våres skal to russiske bombefly av typen TU-22 M3, flankert av fire SU-27 jagerfly, ha øvd på et angrep mot svenske militærbaser.

Denne typen militære maktdemonstrasjoner kan være motivert av et ønske om å skremme Sverige og Finland fra å bli fullverdige NATO-medlemmer, mener Gustafsson. Et annet motiv kan være at det russiske forsvaret øver på Sverige før man seinere øver mot Nato-baser, forteller han.  

Ifølge Gustaffsson er ubåt-dramaet langt fra enestående - ei heller i nyere tid. 

- Etter det jeg kjenner til, har det vært 1-2 slike episoder i året de siste 5 årene, sier han.
  «Whisky on the rocks» De mest kjente episodene ligger likevel godt tilbake i tid. Den 27. oktober 1981 grunnstøtte en sovjetisk ubåt i skjærgården utenfor Karlskrona. Ubåten var av den såkalte «whisky»-klassen - og hendelsen ble fiffig omtalt som «whisky on the rocks». Dagen etter ble ubåten oppdaget av fiskeren Bertil Sturkman - som da opplevde å bli siktet på av ubåt-mannskapet.

Episoden ble ikke mindre dramatisk da det ble kjent at ubåten mest sannsynlig bar atomstridsvåpen.

Og da Sovjet sendte fartøyer inn i svensk farvann for å hente ubåten, svarte svenskene med å rette kystbatteriet mot de sovjetiske fartøyene. Sverige var i full kampberedskap - beredt til å åpne ild på de russiske marinefartøyene - men situasjonen ble løst uten kamphandlinger. Ti dager etter grunnstøtingen ble ubåten trukket av grunn og eskortert ut til internasjonalt farvann, der den ble overlatt til russerne med følgende beskjed fra den russiske kapteinen: «Farvel, og på gjensyn.»

Året etter det det på nytt slått full ubåt-alarm, etter at sonarer plukket opp det som ble antatt å være propelldur fra en ubåt utenfor Stockholm. Det svenske forsvaret fant ingen ubåt - men detonerte 44 synkebomber og 4 miner i fjorden for sikkerhets skyld. I ettertid har det vist seg at propellduren trolig kom fra den svenske taxibåten Amalia og ikke fra noen russisk ubåt. Det var i alle fall konklusjonen til det det svenske forsvarets forskningsinstitutt (FOI) etter å ha gransket opptaket på nytt i 2008. 

Også i nyere tid har det det svenske forsvaret saumfart etter ubåter i eget farvann. I oktober 2001 utløste ubåt-mistankesør for Stockholm den første store ubåtjakten siden midten av 1990-tallet, men jakten ble avblåst etter tre døgn. Ingen ubåt ble funnet.

UBÅTJAKT: Det svenske forsvaret leter etter en ubåt i den svenske skjærgården. Det har de gjort før. Foto:  Øistein Monsen / Dagbladet
UBÅTJAKT: Det svenske forsvaret leter etter en ubåt i den svenske skjærgården. Det har de gjort før. Foto: Øistein Monsen / Dagbladet Vis mer