- Vi har aldri hatt så lite svinn

Bra samarbeidsklima med forhandlerne, sier Magnus Reitan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Adm. direktør Magnus Reitan i Reitan Servicehandel kjenner ikke til at noen nye søksmål skal være på vei fra tidligere Narvesen-drivere. Derfor viser han til lederen av salgsavdelingen, Pål Kristensen.

Men sjefen sjøl uttaler seg gjerne om den samlede virksomheten i Reitan Servicehandel.

- Jeg synes vi har fått til et bra samarbeidsklima både med forhandlerne en for en og med de tre forhandlerforeningene. Det var endel kommunikasjon som kunne bedres da jeg overtok ansvaret i 2006, og det har vi fått til,  sier Magnus Reitan til Dagbladet.no.

Om lag 400 Narvesen-butikker, 100 7-Eleven-forhandlere og 100 YX-butikker på tidligere Hydro Texaco-stasjoner sorterer under Reitan Servicehandel.

- Har dere mange forhandlerkonflikter som år for rettsapparatet nå?

- Så vidt jeg har oversikt over her og nå, er det fortsatt noen gamle saker i 7-Eleven som går igjen, sier Magnus Reitan.  

Ikke fått noen saker

I mens har hans salgsleder Pål Kristensen sjekket internt i huset om sakene som advokat Torkjell Solbø forbereder.

 BRA KLIMA:  - Vi har fått en bra samarbeidsklima emd våre om lag 600 forhandlere, sier adm. direktør Magnus Reitan i Reitan Servicehandel. Foto: Morten Holm, Scanpix.
BRA KLIMA: - Vi har fått en bra samarbeidsklima emd våre om lag 600 forhandlere, sier adm. direktør Magnus Reitan i Reitan Servicehandel. Foto: Morten Holm, Scanpix. Vis mer

- Vi har pr. i ettermiddag ikke mottatt noen henvendelser om svinnberegninger, som beskrevet. Så det kan heller ikke jeg si noe om. Men generelt har vi gode rutiner på svinn i Narvesen-kjeden. I 2006 var det 1,7 prosent svinn i Narvesen-butikkene totalt. For i fjor viser regnskapet at prosenten var synket til 1,4 prosent. Så lite svinn har vi aldri hatt totalt sett, men det vil jo alltid være enkelte kjøpmenn som har utfordringer, sier Kristensen til Dagbladet.no.

- Hva sier du til teorien om svindel eller tilsløring av virkeligheten?

- Vi har ikke motiv for noe slikt. Vår viktigste jobb i  er å føre korrekt regnskap for hver enkelt butikk.

- Men hvis butikkinnehaverne ikke forstår svinn-beregningene dere sender ut?

- Da skal de få en detaljert gjennomgang med vår regionøkonom, sier salgsleder Pål Kristensen.