- Vi har en rekke konkrete tiltak

Helen Bjørnøy avviser kritikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Her er en rekke konkrete tiltak, og en rekke tiltak som skal vurderes, svarer Helen Bjørnøy på miljøbevegelsens kritikk.

- Og de målene som er i klimameldingen er helt forpliktende, understreker Bjørnøy.

- Men hvorfor er det så mye som må vurderes først?

- Å endre samfunnet i en mer miljøvennlig retning er en omfattende oppgave. Derfor er det en del tiltak som må vurderes først, sier Bjørnøy.


- Deres oppgave å kritisere

Mye av kritikken mot regjeringens klimamelding går nemlig på at den mangler konkrete planer og tiltak for hvordan Norge skal klare å kutte CO2-utslippene på hjemmebane.

- Det er jo miljøbevegelsens oppgave å stadig sørge for en aktiv debatt, sier Helen Bjørnøy avvæpnende.

- Miljøvernorganisasjonene etterlyser blant annet konkrete planer for en elektrifisering av norsk sokkel?

FIKK ROS AV SJEFEN: Miljøvernministeren fikk kritikk fra miljøvernorganisasjonene, men ros fra Jens Stoltenberg under framleggelsen av klimameldinga. Foto: SCANPIX
FIKK ROS AV SJEFEN: Miljøvernministeren fikk kritikk fra miljøvernorganisasjonene, men ros fra Jens Stoltenberg under framleggelsen av klimameldinga. Foto: SCANPIX Vis mer

- Det vi sier i klimameldinga er at arbeidet med elektrifisering skal intensifiseres. dette arbeidet skal utredes og analyseres, og innen 31. desember i år skal vi ha på plass en oppdatert analyse, sier Bjørnøy.

-  I dag er det slik at den informasjonen som finnes er svært sprikende, sier Bjørnøy til Dagbladet.no, og peker på at oljeindustrien og miljøvernorganisasjonene ikke akkurat er på bølgelengde når det gjelder de miljømessige vinningene av en elektrifisering.

Fikk ros av sjefen

Helen Bjørnøy fikk ros i bøtter og spann av Jens Stoltenberg under dagens framlegging av den mye omtalte klimameldingen i dag, og statsministeren beskriver arbeidet som formidabelt.

Selv om mange av SVs klimakrav har forsvunnet opp i røyk, fastslår Helen Bjørnøy at hun er fornøyd. Og får støtte av partileder og finansminister Kristin Halvorsen.

- Vi er fornøyd fordi vi har fått på plass et nasjonalt mål om kutt på 13-16 millioner tonn her hjemme, sier Kristin Halvorsen etter dagens pressekonferanse.

Flytter ansvaret

De sektorvise planene i meldinga tar for seg hvilke tiltak som skal iverksettes og vurderes i åtte forskjellige sektorer: Oljesektoren, industrien, energi og fyring, luft- og veitransport, skipsfart, fiskeri, avfall og landbruk.

- Kritikerne peker på at mye av ansvaret for blant annet transportsektoren flyttes over på kommunene?

- Dette skal gjennomføres i samspill med kommunene, og jeg er sikker på at det også er i deres interesse å skape byer og tettsteder som tar hensyn til miljøet. Vi har nær kontakt med kommunesektoren, og tror at også de har et ønske om å ta en større del av kaka, sier Helen Bjørnøy.

Det kan likevel oppstå konflikter når kommunene selv må vurdere hvorvidt de skal innføre økte trafikkavgifter.

I Oslo har for eksempel regjeringen uttrykt ønske om en høyere bomavgift i rushtrafikken, noe byrådet i Oslo ikke ønsker seg.