«Vi har hatt griseflaks og vår herre på vår side»

Erik Solheim (SV) om oljesøl etter havariet utenfor Hvaler.

OLJESØL: Miljøvernminister Erik Solheim kom sammen med fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen for å inspisere arbeidet med å renske havet for oljesøl etter at containerskipet Godafoss gikk på grunn ved Asmaløy utenfor Fredrikstad. Her går de om bord i losbåten for å dra på befaring. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
OLJESØL: Miljøvernminister Erik Solheim kom sammen med fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen for å inspisere arbeidet med å renske havet for oljesøl etter at containerskipet Godafoss gikk på grunn ved Asmaløy utenfor Fredrikstad. Her går de om bord i losbåten for å dra på befaring. Foto: John T. Pedersen/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):Oljelekkasjen fra det havarerte skipet «Godafossen» ser ut til å være stanset, ifølge NTB.

Miljøvernminister Erik Solheim takker både vår herre og værgudene for at opprydningsarbeidet har gått så greit.

- Vi har hatt griseflaks og vår herre på vår side, sier Solheim til Dagbladet etter inspiseringen av ulykken.

- Vi har hatt fint vær og blikk stille, noe som har gjort det lett å samle inn olje. Det tyder på at det kan bli mindre skader enn fryktet. Dette er jo midt inne i en nasjonalpark. Det er jo helt fantastiske områder det er snakk om.

Viktig påminnelse
På spørsmål om ulykken øker motstanden hans til oljeboring i nord, sier SV-statsråden:

- Dette er en viktig påminnelse om at det vi må ha høy beredskap og at vi skal ha særlig vern hvor det er mest sårbart, sier Solheim med klar referanse til regjeringstriden om en konsekvensutredning i Lofoten og Vesterålen.

- Det er også en viktig påminnelse om at det ulykkesfrie samfunnet ikke eksisterer, sier Solheim.

Skal ta lærdom
Nå lover Solheim at han og fiskeriministeren skal ta lærdom av «Godafoss»-havariet.

- Vil vil gå igjennom alle sider ved dette. Vi må se om seilingsleden må gå her, eller om det er andre innseilinger. Fiskeriministeren vil se på losplikten, og om det bør være los over lengre strekninger. Dessuten trenger vi å vite om redningsmannskapene kom raskt nok på plass, sier Solheim.

- Hva slags lærdom vil regjeringen ta av dette, med tanke på den diskusjonen som nå går om oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen?

- Jeg tenker at Hvaler og Lofoten har det til felles at begge områdene er ekstremt sårbart, og at det er områder hvor det er særlig viktig å unngå ulykker. Slik sett er det en paralell, sier Solheim.

Reiste ned
Tidligere i dag kjørte miljøvernminister Erik Solheim og fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen ned til Hvaler for å ta redningsoperasjonen nærmere i ettersyn etter at det islandske konteinerskipet «Godafoss» gikk på grunn ved Kværskjær, mellom Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark.

I formiddag opplyste Kystverket at det islandskeide skipet først kolliderte med en skipskipslykt.

- Formålet med reisen er helt opplagt; Vi ønsker å få førsthåndsinformasjon om redningsarbeidet som pågår og se på hvordan vi kan begrense skadene for nasjonalparken og for Østfold og Vestfold videre, sier Solheim til Dagbladet i bilen på vei ned fra Oslo.

- Vi er selvsagt interessert i å få vite hva som har skjedd, også for å forhindre at det gjentar seg, la han til.

- Alvorlig ulykke
Flere steder i naturparkområdet har oljen har nådd land. Fugler med oljesøl har skyldt inn i fjæresteinene.

 - Det er ingen tvil om at dette er en alvorlig ulykke. Hver ulykke er en for mye, sier Solheim.

Skipet hadde los om bord før den gikk på grunn. Men kort tid losen forlot skipet, doblet det farten. Mange rrfarne sjøfolk i Østfold-skjærgården og mange Hvaler-boere stiller nå spørsmål ved hvorfor.

Kommunestyret i Hvaler satt samlet i går kveld og diskuterte nettopp beredskap og forvaltningsplan for den maritime nasjonalparken da den potensielle oljekatastrofen skjedde.