TRIST: Asbjørn Wikestad synes det er trist at SAS Ground Handling selges. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
TRIST: Asbjørn Wikestad synes det er trist at SAS Ground Handling selges. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

- Vi har jobbet hardt for å redde SAS i flere år, så det føles tungt å selges ut

Ansatte i SAS Ground Handling synes det er trist å forlate SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kriserammede SAS offentliggjorde i dag sin spareplan. Det ble klart at selskapet selger både datterselskapet SAS Ground Handling (SGH) og Widerøe.

- Det er selvfølgelig veldig trist at vi skal forlate SAS, som har vært en god og spennende arbeidsgiver. Vi har knyttet vår hverdag, inntekt og følelser til SAS, sier Asbjørn Wikestad i Luftfartens funksjonærforening til Dagbladet.

Wikestad (64) begynte selv å jobbe i SAS som 19 åring.

- På den andre siden lever vi i en verden som forandrer seg hele tida, og det nytter ikke å gråte over spilt melk, sier han.

Jobbet hardt Wikestad selv synes ikke salget av SGH er overraskende, men tror noen av de ansatte kan føle seg litt lurt.

- Vi har vært med på å jobbe for å redde SAS i flere år nå, og så skal vi selges ut. Noen føler seg nok litt lurt etter å ha ofret så mye for selskapet, sier han.

Han kjenner ikke til om noen selskaper så langt har meldt interesse for SGH.

- Jeg ser noen medier spekulerer i at Swissport ønsker å kjøpe, men det er i alle fall ikke noe jeg har fått bekreftet. Uansett hvem det blir er det viktig å ha et godt forhold til vår nye arbeidsgiver, sier Wikestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Godtar planen Både Jan Levi Skogvang, tillitsvalgt og leder for Parat-pilotene, og Elisabeth Goffeng, leder for Norsk Kabinforening og ansatt-representant for Norge i SAS-styret, sier de har vært forberedt på en krevende kriseplan.

JOBBET HARDT: - Vi har vært med på å jobbe for å redde SAS i flere år nå. At vi har ofret så mye, og nå selges ut føles nok vanskelig for mange, sier Asbjørn Wikestad i SAS personalklubb.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
JOBBET HARDT: - Vi har vært med på å jobbe for å redde SAS i flere år nå. At vi har ofret så mye, og nå selges ut føles nok vanskelig for mange, sier Asbjørn Wikestad i SAS personalklubb. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer

- SAS har lenge vært i krise, og de ansatte har stilt opp kontinuerlig i fire-fem år med målsetning om å redde arbeidsplasser. Det vil vi fortsette med å gjøre, og vi godtar og stiller oss bak intensjonene bak spareplanen, sier Goffeng til Dagbladet.

- Tusen mister jobben og noen blir solgt ut - det er klart det også går ut over oss piloter. Vi er innstilt på å bidra slik at dette selskapet kan reddes, sier Skogvang.

Under pressekonferansen gikk Gustafson gjennom de fem punktene hvor selskapet vil spare penger:

• Outsource Call-sentre og bakketjenester som bagasjehåndtering og innsjekking
• Nye pensjonsordninger
• Nye fagforeningsavtaler for personellet
• Sentralisere administrasjonsfunksjoner
• Redusere kompensasjon til markedsnivå

- Det er viktig for oss å understreke at våre ansatte ennå ikke har sett detaljene i planen og at vi når trenger å debattere dette. Jeg håper alle innser at dette er sjansen vi har. Enten gjør vi det eller så gjør vi det ikke, sier Gustafson.