- Vi har kunder som insisterer på at de skal ha en kvinne i jobben

– Vi har kunder som insisterer på at de skal ha en kvinne i jobben, sier Heidi Wiggen, partner i hodejegerselskapet Visindi.

ANDRE VIRKEMIDLER: Stillingsannonsene må være annerledes for å tiltrekke kvinner opplever Jenny Homme (t.v.) og Heidi Wiggen i Visindi. Foto: Silje Sundt Kvadsheim / Finansavisen
ANDRE VIRKEMIDLER: Stillingsannonsene må være annerledes for å tiltrekke kvinner opplever Jenny Homme (t.v.) og Heidi Wiggen i Visindi. Foto: Silje Sundt Kvadsheim / FinansavisenVis mer

(Finansavisen): Visindi får stadig oftere i oppdrag å finne den riktige kvinnen. I fjor hadde hodejegerselskapet nesten 300 oppdrag, og i 44 prosent av dem ble det ansatt en kvinne.

- Vi har kunder som insisterer på at de skal ha en kvinne i jobben, og at noe annet er helt uaktuelt, sier Heidi Wiggen, partner i Visindi.

- Men det går også andre veien, det er noen som insisterer på at de skal ha en mann.

- Selv om de fleste har et bevisst forhold til om de skal ha en mann eller en kvinne, så utfordrer vi ofte den bevisstheten ved å stille spørsmål om hva de faktisk trenger og vil oppnå, sier Jenny Homme, adm. direktør og partner i Visindi.

- Dermed finner vi ut om dette er noen som ønsker en kvinne i styret fordi de for eksempel er redd for å få kritikk i media for kvinneandelen, eller fordi de faktisk ønsker et mangfold i leder­gruppen eller i styret.

Politisk ukorrekt

For hodejegerne betyr et bestemt ønske fra kunden at de må jobbe enda hardere, spesielt hvis bedriften ønsker en kvinnelig leder til en bransje der kvinneandelen er lav.

- Da må vi gjøre mer for å finne den rette. Det kan være bransjer kvinner ofte ikke definerer seg inn i, eller oppfatter som attraktiv. Da må vi i større grad tenke bredt, og lete etter personer i andre bransjer som kan ha den rette kompetansen, sier Homme.

- Må dere overtale bedriftene til å inkludere kvinner i søket, dersom de opprinnelig har tenkt seg en mann?

- Det er veldig sjelden vi må overtale noen. I dag er det så politisk ukorrekt å opponere mot kjønnsdimensjonen at det skjer nesten aldri, sier Wiggen.

Ofte får selskapet i oppdrag å finne en kvinne til et styreverv.

- For alle styrer er det blitt en problematikk, fordi det ikke er politisk korrekt å ikke ha kvinner i styret, selv om det bare er lovfestet for ASA-selskapene.

Andre annonser

For å finne den rette kvinnen, må det noen ganger tas i bruk litt andre virkemidler enn for å finne den rette mannen.

- Vi er opptatt av transparens, så de fleste stillingene vi har blir også annonsert, i hvert fall på våre hjemmesider. Og da handler det om å lage annonser som attraherer best mulige kandidater, både kvinner og menn, sier Homme.

- Vi vet at der vi bruker kule­punkter for kvalifikasjoner er det en tendens til at kvinner som ikke kan huke av på alle, lar den ligge. Mens menn synes det er innenfor hvis de kan huke av på mer enn halvparten, fortsetter hun.

For å treffe flere kvinner i en annonse er Homme i større grad opptatt av å kommunisere muligheten stillingen byr på.

- Det å bidra til en god fremtid synes å være mer interessant for kvinner enn fortid og hva de har levert så langt. Men vi må også være bevisst på hvilke kanaler vi bruker for å finne de rette kandidatene, sier Homme.

Sier raskere nei

Visindi legger stor vekt på å finne wild cards , altså ikke helt opplagte kandidater, til alle jobber. Da opplever de at kvinner kan være mer skeptiske hvis de blir oppringt med en slik mulighet.

- Min erfaring er at kvinner oftere raskt svarer at det ikke er aktuelt, i stedet for å benytte anledningen til å komme inn og ta en prat med oss. Det er det mange menn som velger å gjøre, selv om de ikke opplever stillingen som aktuell i utgangspunktet, sier Wiggen.

I tillegg til tradisjonelle søkeprosesser opplever de to hodejegerne konferanser som et godt sted å komme i kontakt med potensielle kvinnelige kandidater.

- Vi må være gode på å komme i dialog med dem, og det mener vi at vi er, sier Homme.

Ambisjonen er at halvparten av alle ledere Visindi rekrutterer, skal være kvinner.

- Vi er egentlig ikke fornøyd med 44 prosent, målet må jo være 50. Rett og slett fordi det er 50 prosent av hvert kjønn i samfunnet, og vi må lete blant alle skal vi finne den beste.

Flere økonominyheter:

Bisto under «Viking Sky»-trøbbel - nå blir det utbyttefest
Vil tjene 3,5 milliarder på psoriasis-kur