- Vi hører hva som blir sagt om bord og har en hypotese om hva som har skjedd

De svarte boksene fra postflyet gir Havarikommisjonen nye svar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Redningsmannskaper fant to ferdskrivere, såkalte svarte bokser, på stedet der det svenske postflyet styrtet natt til 8. januar.

Den ene ferdskriveren var helt intakt, mens den andre var delvis intakt.

- Til tross for at flyet styrtet med enorm kraft, har vi klart å hente ut ferdskriverne fra flyet, og det er informasjon på dem begge, sier Jonas Beckstrand, som leder den svenske Havarikommisjonens etterforskning av ulykken, til Dagbladet.

Den ene ferdskriveren tok opp lyd fra cockpit, og ifølge Beckstrand kan man på opptaket høre samtalen mellom de to som var om bord.

- Hører samtalen Han har selv hørt på opptaket, og tror det som kommer fram der kan bidra til å forklare hvorfor flyet styrtet.

- Hører dere pilot og styrmann prate?

- Ja, vi hører hva som blir sagt, sier Beckstrand til Dagbladet.

- Kan denne samtalen bidra til å forklare hvorfor flyet styrtet?

- Ja, vi har en hypotese om hva som har skjedd, og vi har håp om å kunne forklare hva som gikk galt.

Avventer Verken den 42 år gamle spanske kapteinen eller den 34 år gamle franske styrmannen overlevde det kraftige sammenstøtet med bakken, og Beckstrand sier at Havarikommisjonen foreløpig ikke vil gå ut med mer informasjon om den siste samtalen mellom de to.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ingen andre enn Havarikommisjonen som til nå har fått høre opptaket - ikke svensk politi, ikke pårørende eller representanter fra flyselskapet.

- Vi vil avvente en uke eller to med å gi mer informasjon om samtalen, ettersom vi fortsatt ikke er ferdige med å analysere data fra den andre ferdskriveren - altså den som innhenter teknisk informasjon om flyet, forklarer Beckstrand.

FANT FERDSKRIVERE: På ulykkesstedet mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa, fant redningsmannskaper to ferdskrivere. Havarikommisjonen i Sverige er nå i full gang med å undersøke disse, og sier til Dagbladet at de tror data fra boksene vil gi svar om hvorfor flyet styrtet. Foto: Polisen Norbotten
FANT FERDSKRIVERE: På ulykkesstedet mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa, fant redningsmannskaper to ferdskrivere. Havarikommisjonen i Sverige er nå i full gang med å undersøke disse, og sier til Dagbladet at de tror data fra boksene vil gi svar om hvorfor flyet styrtet. Foto: Polisen Norbotten Vis mer

For også denne boksen inneholder data som hjelper Havarikommisjonen i å finne svar på hvorfor flyet styrtet, forteller han.

- Informasjonen fra ferdskriveren som spiller inn teknisk data fra flyet tar det lenger tid å validere, og arbeidet her er mer komplisert. Boksen inneholder mye informasjon, sier etterforskningslederen.

Fire tonn vrakrester Flyet var på vei fra Gardermoen til Tromsø da det forsvant fra radaren. Det ble funnet seinere samme natt, mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa, av norske jagerfly.

Ifølge Beckstrand veide flyet cirka 13 tonn. Det gikk i fullstendig oppløsning i sammenstøtet med bakken, og redningsmannskaper så seg tidligere i januar nødt til å avslutte arbeidet på ulykkesstedet, ettersom værforholdene der var vanskelige å jobbe under.

- Vi har likevel klart å hente ut omlag fire tonn med vrakrester, som vi undersøker, sier Beckstrand.

- Vi jobber også med radarsporing av flyet, og her får vi god hjelp av den norske havarikommisjonen, tilføyer han.

Undersøkelsene av vrakrestene gjøres i Sverige.

KNUST: Flyet fraff bakken med en enorm kraft, og ble fullstendig knust. Foto: Polisen Norbotten
KNUST: Flyet fraff bakken med en enorm kraft, og ble fullstendig knust. Foto: Polisen Norbotten Vis mer