<strong>GLAPP:</strong> Kristin Halvorsen var finansminister da klimaforliket i 2009 sørget for en tredobling av pengene til klimaforskning. Der skulle den daværende SV-lederen gjerne hatt mer forskning på kombinasjon av klimatiltak og utjevning. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
GLAPP: Kristin Halvorsen var finansminister da klimaforliket i 2009 sørget for en tredobling av pengene til klimaforskning. Der skulle den daværende SV-lederen gjerne hatt mer forskning på kombinasjon av klimatiltak og utjevning. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Tidligere SV-leder Kristin Halvorsen:

- Vi kan ikke forvente at folk jubler over bompenger

Cicero-sjef Kristin Halvorsen skulle gjerne gjort én ting annerledes da hun var finansminister.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

ARENDAL (Dagbladet): - Vi kan ikke forvente at folk jubler over å betale bompenger. Men man må prøve å få til en bedre aksept for disse tiltakene som både skal bidra til å finansiere kollektivtrafikk og begrense biltrafikk, sier Kristin Halvorsen til Dagbladet.

Denne uka la Forskningsstiftelsen Cicero fram tall som viser at 55 prosent er negative til bompenger.

- Fra andre undersøkelser ser vi at flere aksepterer bompenger når det er koblet til utbygging av kollektivtrafikk og andre tiltak. Derfor er det også høyere aksept i Oslo og Trondheim, sier Halvorsen, som kom med en selverkjennelse da hun denne uka gjestet Dagbladets livepodkast fra Arendal.

Kutter og jevner ut

I samtalen med Marie Simonsen ble Halvorsen spurt om det var noe hun angret på at hun ikke fikk gjort i sin tid som politiker.

<strong>RØDGRØNT:</strong> Kristin Halvorsen var finansminister i Jens Stoltenbergs (Ap) rødgrønne regjering.
RØDGRØNT: Kristin Halvorsen var finansminister i Jens Stoltenbergs (Ap) rødgrønne regjering. Vis mer

Kristin Halvorsen ledet SV fra 1997 til 2012 og var hun var finansminister og kunnskapsminister i Jens Stoltenbergs (Ap) rødgrønne regjering fra 2005 til 2013.

Halvorsen svarte at hun gjerne skulle lagt et bedre grunnlag for en klimapolitikk som både kutter utslipp og er sosialt utjevnende.

- Det kunne jeg bidratt til å forberede, selv om vi visste at vi ikke ville få gjennomslag for det på det tidspunktet, sa hun blant annet.

Forskningsprosjekt

I et oppfølgingsintervju utdyper Halvorsen sine poenger - samtidig som hun sender et solid spark i retning statsminister Erna Solberg.

- SV gjorde alt vi kunne for å få til en offensiv klimapolitikk. Det var jo en av de store konfliktsakene i det rødgrønne regjeringssamarbeidet. Men det er klart at det vi kunne ha satt i gang, var forskningsprosjekter og utredninger for å finne måter å kombinere pisk og gulrot. Det er en viktig del av å få aksept for tiltak som vi vet virker i klimapolitikk, sier Halvorsen.

Glapp i klimaforliket

Dette burde vært en del av klimaforliket i 2009, fortsetter Halvorsen.

- Vi tredoblet bevilgningene til klima- og miljøforskning. Der kunne definert klima og rettferdig fordeling som et prioritert forskningsområde. Det ville gitt økt kunnskap, og en kunnskapsbasert meny for å koble en effektiv klimapolitikk med rettferdig fordelingspolitikk.

- Og da hadde vi kanskje ikke hatt dette bompengeopprøret som setter valgkampen på hodet?

- Jeg er overrasket over at Erna Solberg gjør alt hun kan for å holde den saken varm så lenge som mulig. Det er helt utenkelig at de klarer å komme fram til noe som vil gjøre bompengeopprørerne fornøyde. Denne saken er et tapsprosjekt for alle de fire partiene, sier den tidligere SV-lederen.

- Det er nok også irritasjon på rødgrønn side, men her tror jeg ikke at bompengesaken blir avgjørende på selve valgdagen, legger hun til.

- Vi trenger bompenger

- Spørsmålet i podkasten var vel om det var noe du angret på …?

- Alt vi gjennomførte og alt SV fikk til i regjering, der kom vi så langt i kunne. Men dette har vært en utfordring over tid, og det har spisset seg over tid. Vi kunne satt i gang forskning som så på en tøffere klimapolitikk kombinert med en bedre fordelingspolitikk, og dermed en økt aksept. Det var mitt poeng.

- Og da hadde vi kanskje ikke hatt noen folkeaksjon mot bompenger?

- Vi trenger bompenger både for å finansiere kollektivtrafikk i byene og for å begrense biltrafikken. Men samtidig må vi komme opp med modeller som gjør at folk med dårlig råd kommer bedre ut av det enn med dagens modell.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer