Tidligere SV-leder Kristin Halvorsen:

- Vi kan ikke forvente at folk jubler over bompenger

Cicero-sjef Kristin Halvorsen skulle gjerne gjort én ting annerledes da hun var finansminister.

GLAPP: Kristin Halvorsen var finansminister da klimaforliket i 2009 sørget for en tredobling av pengene til klimaforskning. Der skulle den daværende SV-lederen gjerne hatt mer forskning på kombinasjon av klimatiltak og utjevning. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
GLAPP: Kristin Halvorsen var finansminister da klimaforliket i 2009 sørget for en tredobling av pengene til klimaforskning. Der skulle den daværende SV-lederen gjerne hatt mer forskning på kombinasjon av klimatiltak og utjevning. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

ARENDAL (Dagbladet): - Vi kan ikke forvente at folk jubler over å betale bompenger. Men man må prøve å få til en bedre aksept for disse tiltakene som både skal bidra til å finansiere kollektivtrafikk og begrense biltrafikk, sier Kristin Halvorsen til Dagbladet.

Denne uka la Forskningsstiftelsen Cicero fram tall som viser at 55 prosent er negative til bompenger.

- Fra andre undersøkelser ser vi at flere aksepterer bompenger når det er koblet til utbygging av kollektivtrafikk og andre tiltak. Derfor er det også høyere aksept i Oslo og Trondheim, sier Halvorsen, som kom med en selverkjennelse da hun denne uka gjestet Dagbladets livepodkast fra Arendal.

Kutter og jevner ut

I samtalen med Marie Simonsen ble Halvorsen spurt om det var noe hun angret på at hun ikke fikk gjort i sin tid som politiker.

RØDGRØNT: Kristin Halvorsen var finansminister i Jens Stoltenbergs (Ap) rødgrønne regjering.
RØDGRØNT: Kristin Halvorsen var finansminister i Jens Stoltenbergs (Ap) rødgrønne regjering. Vis mer

Kristin Halvorsen ledet SV fra 1997 til 2012 og var hun var finansminister og kunnskapsminister i Jens Stoltenbergs (Ap) rødgrønne regjering fra 2005 til 2013.

Halvorsen svarte at hun gjerne skulle lagt et bedre grunnlag for en klimapolitikk som både kutter utslipp og er sosialt utjevnende.

- Det kunne jeg bidratt til å forberede, selv om vi visste at vi ikke ville få gjennomslag for det på det tidspunktet, sa hun blant annet.

Forskningsprosjekt

I et oppfølgingsintervju utdyper Halvorsen sine poenger - samtidig som hun sender et solid spark i retning statsminister Erna Solberg.

- SV gjorde alt vi kunne for å få til en offensiv klimapolitikk. Det var jo en av de store konfliktsakene i det rødgrønne regjeringssamarbeidet. Men det er klart at det vi kunne ha satt i gang, var forskningsprosjekter og utredninger for å finne måter å kombinere pisk og gulrot. Det er en viktig del av å få aksept for tiltak som vi vet virker i klimapolitikk, sier Halvorsen.

Glapp i klimaforliket

Dette burde vært en del av klimaforliket i 2009, fortsetter Halvorsen.

- Vi tredoblet bevilgningene til klima- og miljøforskning. Der kunne definert klima og rettferdig fordeling som et prioritert forskningsområde. Det ville gitt økt kunnskap, og en kunnskapsbasert meny for å koble en effektiv klimapolitikk med rettferdig fordelingspolitikk.

- Og da hadde vi kanskje ikke hatt dette bompengeopprøret som setter valgkampen på hodet?

- Jeg er overrasket over at Erna Solberg gjør alt hun kan for å holde den saken varm så lenge som mulig. Det er helt utenkelig at de klarer å komme fram til noe som vil gjøre bompengeopprørerne fornøyde. Denne saken er et tapsprosjekt for alle de fire partiene, sier den tidligere SV-lederen.

- Det er nok også irritasjon på rødgrønn side, men her tror jeg ikke at bompengesaken blir avgjørende på selve valgdagen, legger hun til.

- Vi trenger bompenger

- Spørsmålet i podkasten var vel om det var noe du angret på …?

- Alt vi gjennomførte og alt SV fikk til i regjering, der kom vi så langt i kunne. Men dette har vært en utfordring over tid, og det har spisset seg over tid. Vi kunne satt i gang forskning som så på en tøffere klimapolitikk kombinert med en bedre fordelingspolitikk, og dermed en økt aksept. Det var mitt poeng.

- Og da hadde vi kanskje ikke hatt noen folkeaksjon mot bompenger?

- Vi trenger bompenger både for å finansiere kollektivtrafikk i byene og for å begrense biltrafikken. Men samtidig må vi komme opp med modeller som gjør at folk med dårlig råd kommer bedre ut av det enn med dagens modell.