- Vi kan streike lenge

- For mange sjåfører er streikebidraget, som utgjør 350 kroner dagen, på samme nivå som lønna, så vi kan streike lenge. Både streikeviljen og streikekassa er stor, sier Kjetil Waal, hovedtillitsvalgt for de 800 som i dag er tatt ut i streik ved Schøyens Bilcentraler i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- For første gang står foreningene vi er organisert i samlet. Norsk Rutebilarbeiderforbund og Norsk Transportarbeiderforbund er veldig enige, og det gjør oss sterke. Tidligere har vi streiket hver for oss, og det har både gitt dårlig uttelling og gitt interne stridigheter blant de ansatte. Altså nøyaktig hva arbeidsgiverne har ønsket. Derfor var det nok en stor overraskelse for arbeidsgiverne at vi i år klarte å samle oss, sier Waal.

Han forteller at gjennomsnittlig grunnlønn ved Schøyen Bilcentraler, som er Norges største private busselskap med sine 550 sjåfører og ialt 800 ansatte, er på 180 000 kroner. Inkludert skifttilegg er lønna på 210 000 kroner. Kravet er en grunnlønn på 240 000 kroner.

- Vi har sakket etter industriarbeiderlønn i flere år, og ligger nå på 75 prosent av den. Målet er å komme på samme nivå, sier Waal, som har begynt sin første streik.

Waal har begynt sin første streik noensinne. Han er verken skuffet eller lettet.

- Vi hadde håpet de ville besinne seg. Men når de ikke gjorde det, får vi bare konstatere at streiken har begynt. Målet er å streike til vi når fram. Men vi håper publikum ikke synes vi er noen drittsekker. Men i motsetning til Fellesforbundet som fikk 3,50 i timen, har ikke vi lokal forhandlingsrett, bare dette oppgjøret, sier Waal.