- DE SPANSKE FLYGERNE VAR HELT RÅ: Øyvind Melsom er imponert over de pilotene etter nødlandingen på Gran Canaria i dag morges. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet
- DE SPANSKE FLYGERNE VAR HELT RÅ: Øyvind Melsom er imponert over de pilotene etter nødlandingen på Gran Canaria i dag morges. Foto: Henning Lillegård/DagbladetVis mer

- Vi kan takke flygerne for at vi lever

Øyvind Melsom opplevde den dramatiske nødlandingen på Gran Canaria.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): - Det var jævlig på godt norsk.
Det forteller Øyvind Melsom, en av passasjerene på Airbusen som måtte nødlande på Gran Canaria i morges.

Etter en dramatisk nødlanding, fem timers venting på Gando flyplass utenfor Las Palmas og en lang reise hjem, landet han på Gardermoen like etter klokka 19 i kveld.

Takker pilotene
Han mener de 180 passasjerene kan takke snarrådige spanske piloter for at de kom fra det hele i live.
- Flygerne reddet oss. De spanske flygerne var helt rå. Motorene smalt fire-fem ganger og folk tok på seg redningsvestene. Jeg tror vi var 3-400 meter over banken. Piloten flatet ut og vrengte over. Først en gang, så vrengte han over en gang til. Vi kan ene og alene takke flyverne for at vi er her nå, sier Melsom.

Han forteller at det var mange barn på flyet.
- Det var veldig mye unger om bord. Det hadde vært krise om det hadde gått galt.

- Burde skamme seg
Porgrunns-mannen var derimot ikke imponert over det som ventet da de kom ut av flyet og inn på terminalen igjen.
- Det var ingen antydning til service, vi bare satt ved gate 21. Vi fikk ikke noe eget rom vi kunne være i. Men vi hjalp hverandre. Ving og Iberworld burde skamme seg, sier han.

Melsom forteller at de fikk en bong på seks euro som de kunne kjøpe mat for. Det tilsvarer drøye femti norske kroner. Han mener at reiselederne til Ving ikke var til spesielt god hjelp.
- De som ikke ville fly videre fikk beskjed om å gå til legen for å få en beroligende sprøyte. Det var helt vilt, helt vilt!

Slapp ikke inn hjelpepersonell
Salgsdirektør i Ving, Christian Grønli er kjent med kritikken.
- Dette var en uheldig situasjon. Sikkerhetspersonalet på Gando nektet vårt personell å være der. Vi hadde to personer inne som ble jaget ut. Vi hadde flere som sto ute og ventet, det var representanter fra Sjømannskirken og medisinsk personell. Alle ble nektet å slippe inn der, sier han.

Grønli beklager sterkt at de vettskremte passasjerene ikke fikk den hjelpen og informasjonen de hadde behov for etter de dramatiske minuttene i lufta. Nå vil Ving gå videre med saken.
- Dette har vært en erfaring for oss og vi vil gå videre med dette, både med handling agenten og Gando flyplass.

Det var flere av passasjerene som ikke ville fly hjem med det nye flyet i formiddag. Noen reiste med et annet fly, mens andre valgte å bli igjen på ferieøya.
- Vi har kontakt med de fleste. Vårt personell tar hånd om de som ble igjen, og vil finne en løsning sammen med de.

Forlangte Boeing
Ifølge Melsom forlangte passasjerene å få fly med Boeing hjem, etter fem timers venting.
- Det var ingen som ville fly Airbus. Det var tøft å sette seg på et nytt fly igjen. Nå skal jeg rett hjem og slappe av.
Airbusen som skulle fly 180 passasjerer til Oslo fra Gran Canaria var 15 dager gammelt.
Reisearrangøren Ving vet foreløpig ikke hva som kan ha gått galt.

Venter på rapport
- Etter avgang fikk piloten en indikasjon på teknisk feil og valgte da å fly tilbake, sa Christian Grønli, salgsdirektør i Ving, til Dagbladet i formiddag.

Grønli sa tidligere i kveld til Dagbladet at Ving venter på en fullstendig rapport fra flyselskapet Iberworld, som hadde flyvningen.
Denne rapporten kommer trolig i løpet av morgendagen.

NØDLANDET: En splitter ny Airbus A320 mått nødlande på Gando flyplass utenfor Las Palmas i dag morges. Leserfoto: Heidi Rendalen
NØDLANDET: En splitter ny Airbus A320 mått nødlande på Gando flyplass utenfor Las Palmas i dag morges. Leserfoto: Heidi Rendalen Vis mer