TIDLIGERE ADECCO-ANSATT: Helene Marie Knutsen skriver i dagens Dagbladet om sitt år som Adecco-vikar. Vikarbyrået kjenner seg ikke i igjen i Knutsens beskrivelse.
Foto: Erling Hægeland
TIDLIGERE ADECCO-ANSATT: Helene Marie Knutsen skriver i dagens Dagbladet om sitt år som Adecco-vikar. Vikarbyrået kjenner seg ikke i igjen i Knutsens beskrivelse. Foto: Erling HægelandVis mer

- Vi kjenner oss ikke igjen

Helene Marie Knutsen sier hun var vitne til flere grove overtramp mot de ansatte da hun var Adecco-vikar. - Vi kjenner oss ikke igjen, svarer Adecco.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en kronikk i dagens Dagbladet tar den tidligere Adecco-vikaren Helene Marie Knutsen et oppgjør med sin tidligere arbeidsplass. Hun forteller om systematisk forskjellsbehandling og overtramp mot de ansatte.

- Utnyttet flyktninger
Knutsen skriver blant annet at «tidligere enslige mindreårige flyktninger ble regelmessig utnyttet som billig arbeidskraft under sine arbeidsforhold i Adecco».

- Jeg opplevde også at ledelsen drev mer eller mindre konsekvente forsøk på underslag av lønnsutbetalinger, skriver hun.

Adecco avviser anklagene.

- Vi kjenner oss ikke igjen i det som beskrives her. Adecco er helt avhengig av fornøyde medarbeidere. Dersom de ikke er fornøyde, vil de finne seg annen oppdragsgiver, og vi vil miste våre kunder, sier Anne-Stine Talseth, kommunikasjonssjef i Adecco, til Dagbladet.

Hun viser til at de har over åtte tusen ansatte, som hver dag gjør en kjempejobb i ulike bedrifter rundt i landet.

- Døråpner
- For mange er jobben i Adecco en døråpner inn i arbeidslivet, og gir erfaring og referanser som gjør det mulig å utvikle en god arbeidskarriere, sier Talseth, som forteller at Adecco har mange ansatte med minoritetsbakgrunn.

- Dette er dyktige medarbeidere og folk som har veldig lyst til å jobbe, og mange er svært ettertraktet hos våre kunder.

Når det gjelder påstandene om feil med lønn, viser Talseth til at Adeccos ansatte i løpet av en måneds tid har flere ulike oppdragsgivere. Disse oppdragene kan lønnes ulikt, for eksempel kan en medarbeider en dag jobbe i kantina og en annen dag som servitør.

- I enkelte tilfeller hvor medarbeideren ikke har levert inn timelister innen fristen, vil lønna ikke komme med på førstkommende utbetaling, men bli utbetalt perioden etter.

- Hvilke kunder det er populært å jobbe for, varierer fra person til person. Samtidig er det slik at det hender vi av og til har kunder som mange ansatte synes det er mindre populært å jobbe for. Det som er viktig å understreke, er at våre medarbeidere står fritt til å si ja eller nei til oppdrag, sier Talseth.