MATFRI BIL: Drosjesjåfør Webjørn Brogstad i Ålesund mener en drosje uten skjemmende lukt er det minste en kan forlange.
- Det er jo et intimt miljø, sier han.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG
MATFRI BIL: Drosjesjåfør Webjørn Brogstad i Ålesund mener en drosje uten skjemmende lukt er det minste en kan forlange. - Det er jo et intimt miljø, sier han. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUGVis mer

Vi klager på svette taxisjåfører

Vi klager på drosjesjåfører med dårlig ånde, svettelukt, feil kleskode og elendig personhygiene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
ÅLESUND (Dagbladet): Vi nordmenn elsker å klage. Er det ikke på upresise tog, hull i veiene eller bompenger så finnes det alltid noen andre å klynge opp til veggen. Deriblant drosjesjåfører.  

Sjuskete sjåfører Bladet Tromsø kunne i går melde at selskapet Din Taxi opplever klager på sjåførenes personlige hygiene og mangel på uniformsbruk.
 
- Vi har fått 5-6 henvendelser fra publikum etter at Din Taxi overtok syketransporten. Spesielt en var sint og frustrert. Han klagde på at sjåføren var sjuskete kledd og hadde dårlig personlig hygiene. Det er ikke hyggelig å sitte lenge i en taxi når det er sånn, sier daglig leder i Norges Taxiforbund avdeling Troms til avisen.

Nå har Din Taxi fått påpakning av forbundet.  

Intimt miljø Webjørn Brogstad i Ring Taxi i Ålesund er enig.

- En drosje er et intimt miljø, og det minste en kan kreve er at sjåføren ikke lukter. Selv har jeg opplevd å få klage på at jeg luktet for godt. Da var jeg nydusjet og fin, men passasjeren mente jeg hadde overdrevet bruken av etterbarberingsvann, ler humørsprederen som har kjørt drosje i fem år.

Mat i bilen og bruk av mobiltelefon er tabu.
- Det ene lager ror og lukt, det andre er ulovlig. Normalen er jo klager på at en kommer for sent.  

Kom raskt - Etter at jeg i fjor var med å stifte nytt selskap med nye rutiner har dette endret seg. En dame ringte og ville ha bil. Jeg sa at bilen kom i hvert øyeblikk. Hun visste ikke at jeg var i området klagde når jeg kom; «Nei, nå kom du for tidlig». Damen var ikke klar for å reise og jeg beklaget at jeg kom for tidlig.
Svaret kom kjapt; «Å. For en grisegutt».

- Det fine med jobben er jo at en opplever mye moro også, ikke bare klaging, tvert imot får vi svært få klager.
 
I denne jobben skal en også passe munnen sin for hva en sier. Ei natt i fjor sommer kom jeg til å nevne for tre jenter i 30-åra at jeg ikke hadde fått tid til å bade i sommer. Da fikk de for seg at de skulle kjøres til badestranden.
 
Det var midt på natta, men før jeg visste ord av det sto de tre kliss nakne framfor drosja og skulle bade. At taksameteret gikk var helt greit, sier Brogstad til Dagbladet.  

Få klager Trønder Taxi i Trondheim har så langt i år bare fått 56 klager, langt mindre enn forventet mener inspektør Erling Rangø.

Han og fem andre inspektører sjekker selskapets tre hundre sjåfører og biler jevnlig og loggfører alle klager.
- Det går mest på oppmøtetid, feil vei og slike ting.

- Dårlig ånde og svettelukt?
- Nei, ikke i år. Men får vi inn slike kaller vi inn bil og sjåfør for kontroll.

- Da lukter dere på begge?
- Ja. Og vi ser om kvitskjorta er blitt gråbrun eller har store svettemerker. Slik skal det jo ikke være.

-Hvert år sjekker vi at alle bilene er rene, fri for skade og slike ting. Samtidig har vi uniformsregler vi håndhever strengt, sier Rangø til Dagbladet. 

DETTE KLAGER VI OVER:  
Dagbladet har snakket med flere av drosjeselskapene i landets byer.
De fleste mener de tar klagene på alvor og jobber med dette hele tiden.
Vi har satt opp klageområdene selskapene ser flest av.  

SVETTELUKT: Drosjer er ikke store, og sjåfører som har jobbet litt i varmen avgir lukt. Dette er en gjenganger over det vi klager over.
  
MAT I BILEN: Kebeb. Pølser, hamburgere og andre matvarer drosjesjåfører tyr til på jobb gir ofte av seg stram matlukt over lengre tid. Ubehagelig for mange passasjerer. Mat kan også avgi dårlig ånde. En bør kanskje vurdere inntaket av hvitløk. 

MOBILTELEFON: Dette er ulovlig og mange passasjerer føler seg utrygge når sjåføren prater i mobiltelefon. Lite hyggelig er det også når sjåføren snakker høyt om private ting.  

SKITTENT TØY: Drosjesjåfører skal bruke uniform. En god del passasjerer klager over sjuskete påkledning og slurv med uniformsbruk.  

FEIL VEI: En drosjesjåfør skal kjenne området og byen sin. Å kjøre feil stjeler tid. Derfor klager mange på at drosjen kommer sent.

FARTSGRENSEN: Fartsgrensen er det mange av oss som bryter. Mange passasjerer opplever det som utrygt og stressende å sitte på med en drosjesjåfør med dårlig tid og trafikkultur.