Vi kler oss svensk

Nordmenn fyller garderoben med svenske klær. Nesten hver fjerde kleskrone bruker vi i svenske kleskjeder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svenskeide klesselskaper gjør det stort i Norge. For første gang er svenske Hennes & Mauritz (H & M) nordmenns førstevalg i klesveien.

Svimlende summer

Hennes & Mauritz traff blink med fjorårets kleskolleksjon. Omsetningen økte hele 18 prosent ifølge fagbladet Tekstilforum. Dermed er den største kleskjeden i Norge nå svensk- Cubus er forbigått av H & M. Den svenske kleskjeden omsatte i fjor for nesten 1,6 milliarder kroner.

Og nordmenn har tydeligvis sans for svenske snitt. Nesten hver fjerde kleskrone bruker vi i svenske kjeder. I tillegg til Hennes & Mauritz har både Lindex, KappAhl og JC Jeans & Clothes godt grep om norske kunder og klesvaner. I løpet av fjoråret rasket vi med oss klær for svimlende 2,8 milliarder kroner fra de svenskeide salgssuksessene.

«Rema- Rimi-klær»

De fire blå-gule kjedene har nå 175 godt besøkte butikker her i landet, og antall nye butikker vokser jevnt og trutt. I fjor åpnet 15 nye.

Men at svenskene er store på norsk jord betyr slett ikke at de er uten konkurranse. På konsernplan ruver fremdeles Varnergruppen. Under deres vinger finner vi blant annet Cubus og Dressmann. Gjennom aggressiv reklameføring forsøker gruppen å holde sine posisjoner.

Direktør Thomas Angell i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon mener norske kjeder klarer seg godt i konkurransen, men vedgår at svenskene er i siget:

- De gjør det bra, ja. De har lyktes med en lavprisprofil som på mange måter minner om Rema- Rimi-konseptet, sier direktøren, og presiserer:
- Det er ikke akkurat Ferner Jacobsen, dette her.

Prisbevisste

- Det norske folk er veldig prisbevisst, og svenskene opererer med et prisnivå som passer folk flest. I tillegg har kjedene et varesortiment som stemmer godt med norsk smak, sier Angell.