VIL IKKE BETALE: Ryanairs Michael O'Leary er villig til å gå rettens vei for å slippe å måtte betale overnatting for passasjerer som ikke kommer seg hjem. Foto: AFP PHOTO / BELGA PHOTO JULIEN WARNAND
VIL IKKE BETALE: Ryanairs Michael O'Leary er villig til å gå rettens vei for å slippe å måtte betale overnatting for passasjerer som ikke kommer seg hjem. Foto: AFP PHOTO / BELGA PHOTO JULIEN WARNANDVis mer

- Vi kommer ikke til å betale

Ryanair gjør det klart at de ikke vil gi et øre ekstra til passasjerer som ikke kommer seg hjem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Titusener av passasjerer har vært strandet verden over.

Nå gjør Ryanair det klart at de ikke kommer til å få et øre ekstra.

Flyselskapets daglige leder Michael O'Lear mener det er «absurd» at hans selskap skal måtte betale tusenvis av euro på passasjerer som har kjøpt billetter som bare kostet noen få dollar.  

- Hvorfor er det forventet at flyselskapene skal dekke folks hotell, måltider og alt annet når det er myndighetene som rotet til at dette, sa han på RTE radio.

Til retten
Ut fra EU-regler har passasjerene rett på overnatting i situasjonen som har oppstått, slik de fleste flyselskaper tolker det.

- Denne foreskriften er ikke beregnet på å dekke en periode på sju-åtte dager når passasjerer som betalte oss 20 eller 30 euro sitter på hotell i sju eller åtte dager med familiene sine og forsøker å få tilbake kostnader på over tusen euro fra oss. Vi kommer ikke til å betale disse regningene, sier derimot O'Lear.

Ifølge AFP er han  «temmelig sikker» på at Irlands kommisjon for flyregulering kommer til å reagere med rettslige skritt mot Ryanair, men han er ikke engstelig for dette.

- Vi ser fram til å møte dem i retten, for ærlig talt så synes jeg dette er en utmerket mulighet for flyselskaper å avsløre dette tullet, sier han.

SAS refunderer
nettsidene sine opplyser SAS at reisende i Europa vil få refundert utgifter til overnatting eller få booket om til en annen flyreise. Billettene kan også refunderes.

For reisende utenfor Europa er ikke ordningen like generøs. SAS vil bare dekke utgifter til mat og overnatting i opp til to døgn. Det er også satt et maksbeløp som varierer mellom de forskjellige landene.

- Følger regelverket
Også Norwegian følger EUs regelverk.

- Vi er krystallklare på at vi forholder oss til regelverket. I det ligger det at vi dekke hotell og mat til passasjeren kommer seg hjem, men passasjerene kan ikke ta inn på luksushotell og bli der i ukesvis, understreker kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Så vidt hun vet er det ikke forskjell her ut fra hvilket land passasjerene er strandet i.