PÅ LAND: Rib-en kom i anslagsvis 40 knop (74 km/t) før den traff steiner i sjøkanten og hoppet fem meter inn på stranda, farlig nær en barnefamilie. Foto: Siw Stensaas Thorsen
PÅ LAND: Rib-en kom i anslagsvis 40 knop (74 km/t) før den traff steiner i sjøkanten og hoppet fem meter inn på stranda, farlig nær en barnefamilie. Foto: Siw Stensaas ThorsenVis mer

- Vi kunne blitt drept
Eileen (68) lå i vannet da løpsk rib suste forbi i 40 knop

Ungdommer mistet kontroll over båten og ble kastet over bord. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 17-tida mandag lå Eileen Voss (68) i sjøen ved Svartebukta på Lysaker i Bærum, rett over fylkesgrensa mot Oslo. Flere andre nøt også det varme været, blant andre en annen kvinne i vannet i nærheten og flere barnefamilier på land.

Men idyllen ble brått brutt.

«Dødmannsknappen satt på nøkkelknippet og hadde ikke vært i bruk.» Siv Stensaas Thorsen, øyenvitne

- Jeg hørte et forferdelig smell, og tenkte umiddelbart at nå hadde det skjedd en svært alvorlig ulykke. Jeg kom meg fort opp, og så at en båt lå på stranda, forteller Voss til Dagbladet.

3 km uten fører

Båten var identisk med rib-en (delvis oppblåsbar båt, red.anm.) som Dagbladet i går omtalte, etter at alle de fire om bord ble kastet i vannet ved Nakholmen utenfor Bygdøy, og som på egen hånd fortsatte 1,6 nautiske mil (ca. 3 kilometer) før den braste inn på land i Svartebukta.

- Det rant bensin fra motoren, og jeg var redd den skulle eksplodere. Jeg så etter skadde personer, også i buskene, men fant ingen, sier den pensjonerte legen.

I VANNET: Eileen Voss (68) priser seg lykkelig over at ingen i vannet eller på stranda ble truffet av den løpske rib-en. Foto: Privat
I VANNET: Eileen Voss (68) priser seg lykkelig over at ingen i vannet eller på stranda ble truffet av den løpske rib-en. Foto: Privat Vis mer

Ifølge Asker og Bærums Budstikke var alle om bord i den 21 fots rib-en med påhengsmotor på 175 hestekrefter ungdommer i 16-17-årsalderen. Politiet mener de havnet i vannet etter å ha truffet en bølge fra København-båten.

Ungdommene kom fra ulykken med minimale skader og ble plukket opp av en seilbåt. Ifølge VG har de forklart til politiet at rib-en hadde en fart på ca. 40 knop (74 km/t) da de traff bølgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den løpske rib-en passerte mellom 68-åringen og den andre kvinnen i vannet, og fløy ca. fem meter gjennom lufta da den traff noen steiner i vannkanten, før den ble liggende inne på stranda med den kraftige motoren i gang.

- Helt forferdelig

Voss er fremdeles skjelven etter opplevelsen, og mener de i vannet og på land har hatt flaks.

- Jeg fikk meg en skikkelig støkk, det var helt forferdelig - det var tilfeldig at vi ikke ble drept. Den nærmeste barnefamilien oppdaget heldigvis at båten var på vei, og la på sprang, sier hun.

68-åringen priser seg lykkelig over at rib-en tross alt traff ei relativt avsidesliggende strand, og ikke for eksempel populære Huk på Bygdøy.

Politiets skadestedsleder Anders Rønning sier til Budstikka at dødmannsknappen - en kveilet plasthyssing festet til føreren og tenningen, slik at båten skal stoppe dersom føreren havner i vannet - etter all sannsynlighet ikke var i bruk.

Dagbladet har gjentatte ganger mandag og tirsdag forsøkt å få en kommentar fra Oslo politidistrikt for en oppdatering på status i saken. Dette har ikke lyktes.

Stoppet motoren

NÆRMESTE NABO: Siw Stensaas Thorsen (54) er nærmeste nabo til kollisjonsstedet, og stoppet motoren på rib-en. I bakgrunnen steinene båten traff før den hoppet innover land. Foto: Privat
NÆRMESTE NABO: Siw Stensaas Thorsen (54) er nærmeste nabo til kollisjonsstedet, og stoppet motoren på rib-en. I bakgrunnen steinene båten traff før den hoppet innover land. Foto: Privat Vis mer

Siw Stensaas Thorsen (54), nærmeste nabo til kollisjonsstedet, styrtet til da hun hørte smellet fra stranda, og fikk slått av den kraftige motoren, som virvlet opp sand og småsteiner. Hun er sikker i sin sak:

- Dødmannsknappen satt på nøkkelknippet og hadde ikke vært i bruk, sier hun.

Thorsen forteller at hun og mannen i en årrekke selv har hatt båt, og at skipperen alltid har dødmannsknappen rundt halsen.

- Det burde vært påbudt i alle åpne båter med stor motorkraft, sier hun.

Dette er den andre alvorlige hendelsen med en rib på få dager. Søndag ble det iverksatt en stor leteaksjon da en båt svært lik den på Lysaker ble funnet i fjæresteinene på Hurumlandet. Det viste seg at føreren hadde falt over bord, og han meldte seg etter hvert for politiet.

Ønsker mer bruk

Eigil Andersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, sier til NRK at de ønsker større fokusering på å bruke dødmannsknappen.

- Vi ser stadig flere raske båter på sjøen nå, og da er det spesielt viktig at man bruker dødmannsknappen. Vi må ha en bedre opplæring på dette, sier Andersen til statskanalen.