SØKER: Matthew Falanga søker etter det forsvunnede Malaysian Airlines flight MH370 i det sørlige Indiske hav. En enkel innstilling i en av flyets kommunikasjonsenheter kunne ha gjort søket lettere. Foto: Rob Griffith / AP / NTB Scanpix
SØKER: Matthew Falanga søker etter det forsvunnede Malaysian Airlines flight MH370 i det sørlige Indiske hav. En enkel innstilling i en av flyets kommunikasjonsenheter kunne ha gjort søket lettere. Foto: Rob Griffith / AP / NTB ScanpixVis mer

- Vi kunne ha funnet flyet

For 60 kroner kunne data om retning og høyde vært sendt oftere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det savnede flyet fra Malaysia Airlines kunne vært funnet dersom en liten kommunikasjonsboks hadde vært konfigurert til å sende ut data oftere. Det mener det britiske satellittkommunikasjons-selskapet Inmarsat, ifølge International Business Times.

Flight MH370 tok av fra Kuala Lumpur internasjonale flyplass med 239 personer om bord lørdag for to uker siden. Etter 50 minutter mistet flyet kontakt med flygelederne.

Det har kommet fram at et av flyets viktige kommunikasjonssystemer var skrudd av, men flyet av typen Boeing 777, fortsatte å «pinge» Inmarsats satellitt i sju timer etter at kontakten var tapt.

- Vi kan ikke si hvilken retning flyet tok, men det sto ikke stille. Signalene ble lengre, og avstanden fra satellitten til flyet ble større, sier Chris McLaughlin, visepresident i Inmarsat, til IBTimes UK.

Kunne vært funnet Søket etter det savnede flyet har pågått siden det forsvant for 14 dager siden. Blant de 26 nasjonene som deltar, har det norske lasteskipet «Höegh St. Petersburg» bidratt i leteaksjonen i området der satellitter oppdaget det som kan være deler av flyet i havet sørvest for Australia.

De to store objektene ble lokalisert 250 mil sørvest for den australske byen Perth, men det er uvisst om det var snakk om vrakrester.

McLaughlin mener flyet kunne vært funnet dersom kommunikasjonsboksen hadde vært konfigurert til å sende data oftere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HER SØKER DET NORSKE SKIPET: Avdelingsdirektør for beredskapssikkerhet i Norges Rederiforbund, Håkon Svane (t.v.), og HR-sjef Sebjørn Dahl i Höegh Autoliners informerte om at det norske skipet «Höegh St. Petersburg» er med i leteaksjonen i Indiahavet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
HER SØKER DET NORSKE SKIPET: Avdelingsdirektør for beredskapssikkerhet i Norges Rederiforbund, Håkon Svane (t.v.), og HR-sjef Sebjørn Dahl i Höegh Autoliners informerte om at det norske skipet «Höegh St. Petersburg» er med i leteaksjonen i Indiahavet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

- Vi trenger å vite høyde, avstand og høyde og rapporter om hva som skjer i cockpiten, med regulære intervaller på 15 til 30 minutter. Hadde boksen vært skrudd til å sende data på denne måten, ville vi ha funnet flyet nå, sier McLaughlin til IBTimes UK.

60 kroner Ifølge samme avis skal det koste omtrent 60 kroner per flytur, med reisetid mellom fem og sju timer, å sende data med Inmarsats anbefalte intervall.

Kommunikasjonsboksen det er snakk om, er en Inmarsat Classic Aero og er, ifølge IBTimes UK, installert i 90 prosent av verdens kommersielle jetfly.

LETER: Det norske lasteskipet «Höegh St. Petersburg» deltar i søket etter det savnede flyet. Foto: EPA / Hoegh.com
LETER: Det norske lasteskipet «Höegh St. Petersburg» deltar i søket etter det savnede flyet. Foto: EPA / Hoegh.com Vis mer

Da Air France Flight 447 krasjet i Atlanterhavet i 2009, tok det bare fire dager å finne flyet fordi Air France hadde konfigurert boksen til å sende data hvert fjerde minutt. Det tok imidlertid fire år og kostet rundt 267 millioner kroner å hente opp fra dypet.

Myndighetene i Australia utvidet lørdag området i Indiahavet hvor det pågår leting etter det savnede malaysiske flyet. Letingen fortsetter på ubestemt tid.