Vi legger igjen to milliarder kroner på julebordene

Livsviktig tid for restaurantbransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn bruker to milliarder kroner bare på mat og drikke på julebordene i november og desember. Julebordssesongen er livsviktig for restaurantbransjen.

Gode økonomiske tider gir større pågang på årets julebord enn i fjor, skriver Bergens Tidende.

Rådgiver Bjørn Ketilsson i NHO Reiseliv har beregnet at vi kommer til å bruke to milliarder kroner på mat og drikke i år. Det er en dobling fra 1993.

- Tilbakemeldingene vi får fra medlemsbedriftene, er at det er en økning i pågangen for julebord i år, sier Ketilsson.

I tillegg kommer utgifter til hotellovernattinger, klær og transport.

- Vi sier gjerne at det er nå man gjør overskuddet. Det er en velkommen omsetningsøkning på slutten av året, sier Bjørn Ketilsson.

Nordmenn er ekstra spandable i julesesongen, og det er derfor ikke er nødvendig med særlig lokkemat for å få dem til å bruke penger.

- Nordmenn har et såpass godt forhold til tradisjoner at det hender det går med en akevitt eller to til julematen. Prisene settes ikke opp, men vi ser jo at gjestene er mer spandable, sier Ketilsson.

(NTB)

BRUKER MER PÅ JULEBORD: Nordmenn bruker to milliarder kroner bare på mat og drikke på julebordene i november og desember