Vi lever på krita

En av ti nordmenn overtrekker kontoen sin, og ifølge Storebrand Bank lever stadig flere nordmenn på krita.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En ny undersøkelse om nordmenns kredittvaner som offentliggjøres i dag, viser at om lag 10 prosent av oss ofte bruker mer penger enn vi har på konto. Særlig er det folk i reklamebransjen, markedsføring, bedriftsrådgivning og konsulentvirksomhet som overtrekker kontoen sin. Nesten en av fire reklamemennesker overtrekker kontoen sin ofte.

Slik er han

Ifølge undersøkelsen, som er utført av Storebrand og MMI, ser den ivrige overtrekker omtrent slik ut:

Han er en mann i alderen 20 til 30 år, med høyere utdanning og en inntekt på mellom 400000 og 500000 kroner i året. Han jobber heltid i privat sektor, gjerne i reklamebransjen. Han er enslig, men har barn under ett år, og bor i leid bolig.

Verst i vest

Flere og flere nordmenn foretrekker kredittkort som betalingsform. Men hvor villig du er til å benytte denne formen for betaling, avhenger av hvor i landet du bor. Mens rundt 14% av innbyggerne i Oslo og Akershus helst betaler med kredittkort, vil bare 6,9% i Finnmark gjøre det samme.

Samtidig er det folk i Sogn og Fjordane som er de verste til å leve på krita. De overtrekker kontoen sin tre ganger så ofte som folk i Nordland.